Begin juni organiseerde Chocolaterie, het Belgische vakblad voor de chocolatier, de Belgium Chocolate Summit. Drie dagen lang ging het in Antwerpen over chocolade.

Op de eerste dag werden de Belgium Chocolate Awards uitgereikt voor de beste praline en reep in het thema ‘Fashion’. De tweede dag volgde een reeks lezingen van trendwatchers, chocolatiers en grondstofproducenten. En de derde dag stond in het teken van Chocolate Nation, het grootste belevingsmuseum over Belgische chocolade ter wereld. 

Vernieuwing en inspiratie

Het doel van de tweede dag was om chocolatiers te inspireren en hen advies te geven: waar moet een chocolatier de komende jaren rekening mee houden om succesvol te worden of te blijven? Een aantal ervaren chocolatiers deelden hun visie op chocolade. William Curley, die zijn chocolade bijvoorbeeld in Harrods’ verkoopt, benadrukte het belang van de hoge kwaliteit van ingrediënten. Ook zoekt hij een gevoel van nostalgie op, door pralines te maken die geïnspireerd zijn op bekende chocoladerepen. Curley liet zijn Japans-geïnspireerde pralines ‘aged black vinegar’ en abrikoos-wasabi proeven.

Enric Rovira, de Ferran Adrìa van de chocolaterie, gaf een presentatie van allerlei kunstzinnige en soms abstracte chocoladeproducten. Elk jaar maakt hij paaseieren, maar ieder jaar op een heel verschillende manier. Hierdoor blijft het altijd om chocolade te kopen in zijn winkel. De Gault-Millau chocolatiers van het jaar 2018-2019 lieten hun bekendste pralines proeven: witte chocolade met kardemon en koffie; thee en koffie-hazelnoot.

Belgium Chocolate House

Een andere presentatie was van Marcelo Levit. Hij sprak over zijn ervaring als chief marketing officer bij de Belgium Chocolate House. De retailer verkoopt chocolade van een klein aantal hoge kwaliteitsmerken, zoals Neuhuis, Godiva en Leonidas. In de winkels krijgen de verschillende merken veel aandacht, omdat deze merken al een sterke naam hebben. Op dit moment heeft de winkel negen vestigingen.De keten is erg succesvol: ze verkoopt 1,6 kilo chocolade per minuut.

Levit legde de grootste leermomenten uit, die dit succes mogelijk hebben gemaakt. Hij benadrukte dat een chocolatier één concept moet kiezen en dit in alles moet uitdragen. In het geval van de Belgium Chocolate House waren dat de thema’s ambacht en premium.
Een tweede uitdaging is het vinden van een capabele ‘store manager’. Het was voor Levit een verrassing om te ontdekken hoe groot de invloed van een ‘store manager’ is. Hij of zij kan een winkel maken of breken.
Het derde punt ontdekte hij bij de opening van de winkel in Antwerpen. Alle elementen leken in orde, maar het bedrag per aankoop bleef toch achter in vergelijking met hun andere winkels. Na lang nadenken kwam hij erachter dat de mogelijkheid ontbrak om impulsaankopen te doen. En dat is een cruciale fout, immers: “Chocolade is emotie”.

Meer weten over chocolade? Het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf staat volledig in het teken van chocolade. Dit nummer verschijnt 5 juli. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

                                                                                                                                                                                                                              

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?