Callebaut steunt goede doel Mercy Ships

Mercyships_beeld callebaut

Foto: Callebaut

De afgelopen maanden werkte chocolatier Frits van Noppen aan een groot chocoladekunstwerk van 15 meter hoog en 27 meter breed. Callebaut sponsorde deze officiele wereldrecordpoging. Het werk is volledig gemaakt van traceerbare en 100% duurzame Callebaut chocolade. De opbrengst gaat in zijn geheel naar de Mercy Ships organisatie.

Het bouwwerk bestaat uit meer dan 1.600 elementen die elk een puzzelstuk vormen van het grootste kunstwerk ooit gemaakt in chocolade. Het kunstwerk heeft een volume van meer dan 100.000 chocoladeletters en is van ongeëvenaarde grootte, gewicht en afmeting.

Met grote zorgvuldigheid werd het opgebouwd, zonder concessies te doen aan de exclusieve kwaliteit van de chocolade. De onthulling vond plaats op donderdagavond 6 februari op de bijzondere locatie van de Onderzeebootloods in Rotterdam.

Mercy Ships

Chocolatier van Noppen en Callebaut willen met dit chocolade initiatief bekendheid geven aan Mercy Ships’ missie om kansarme bevolkingsgroepen in de armste ontwikkelingslanden toegang te bieden tot gratis medische en chirurgische zorg. Dit doen zij met het grootste ziekhuisschip ter wereld, bemand met meer dan 400 vrijwilliger-professionals. De 1.600 chocolade elementen worden elk afzonderlijk verkocht voor 1.000 euro. De opbrengst gaat volledig naar de Mercy Ships organisatie.

De missie van Mercy Ships ligt in lijn met veel van Callebaut’s gemeenschapspijlers. Aan boord van het schip voeren vrijwillige chirurgen, artsen en verpleegkundigen operaties uit om mensen met hazenlippen, tumoren, oogaandoeningen, hernia en andere aandoeningen te helpen. Onshore biedt de organisatie training en opleiding in de gezondheidszorg en de landbouw.

Callebaut

Ook Callebaut werkt naar eigen zeggen al meer dan 100 jaar aan het breken van eigen records. Of het nu gaat om het samenstellen van de perfecte cacaoboon-blends, het creëren van de beste kwaliteitchocolade of het streven naar ambitieuze mijlpalen in sociale verantwoordelijkheden. Al meer dan zes jaar legt Callebaut de lat hoog door alle cacaobonen duurzaam in te kopen in samenwerking met de Cocoa Horizons Foundation.

“Onze chocolade helpt het levensonderhoud van duizenden cacaoboeren en hun families in West-Afrika te verbeteren. Samen met de Cocoa Horizons Foundation bieden we hen toegang tot trainingsprogramma’s, financiele premies en landbouwgereedschappen. Daarnaast investeren we in vier gemeensschappijlers: onderwijs, kinderbescherming, tewerkstelling van vrouwen en gezondheid”, aldus Nazira Taselaar, Trade Marketing Manager Benelux bij Barry Callebaut. “Met iedere aankoop van één de 1.600 chocolade elementen steun je dus niet alleen de Mercy Ships organisatie. Een deel wordt automatisch ook terug geinvesteerd in de Cocoa Horizons Foundation.”

 

Frits van Noppen

Frits van Noppen is een gepassioneerde chocolatier met meer dan 30 jaar ervaring in zijn vak. Van Noppen: "Frits, zullen we niet een keer iets geks doen? Zoals een wereldrecord bijvoorbeeld.’ Het was rond het twintigjarige bestaan van ons Chocolade Atelier dat een van mijn enthousiaste personeelsleden me voor het eerst triggerde met het idee om iets heel groots van chocola te maken. Maar dat wilde ik niet zomaar doen. Het moest een record worden waar een ander beter of groter van zou worden.”

 

Van Noppen heeft niet alleen een geweten als het gaat om het creëren van bewustwording met zijn kunstwerk. Ook werkt hij altijd met bewuste chocolade en dat vertelt hij met trots aan zijn klanten. Om consumenten volledige transparantie te bieden over het traject van cacao, communiceert Callebaut vanaf maart 2020 op de achterkant van iedere chocoladeverpakking een QR-code en een unieke cijferreeks. Door de QR-code te scannen met je mobiele telefoon, kom je op de Callebaut website terecht. Hier kun je de unieke cijferreeks invullen van de aangekochte chocolade. Binnen enkele seconden zie je een wereldkaart verschijnen die inzoomt op het land, de regio en zelfs de specifieke boerencoöperatie die de cacaobonen teelde, waarvan jouw chocolade is gemaakt. Iedereen die een element van het chocoladekunstwerk aankoopt, kan thuis de cacao terug traceren tot aan de bron. Zo gaan duurzaamheid en transparantie hand in hand.

Dossiers
Lees ook
Opening brandstore Coco & Sebas

Opening brandstore Coco & Sebas

Vrijdag 29 november opent de nieuwe brandstore van het Brabantse chocolademerk Coco & Sebas. De nieuwe locatie aan de Vughterstraat in Den Bosch geeft klanten de mogelijkheid om het assortiment te zien en te beleven onder het genot van een bakje koffie.

Duurzame chocolade staat centraal op Chocoa 2020

Duurzame chocolade staat centraal op Chocoa 2020

De Beurs van Berlage staat van 19 tot en met 23 februari 2020 in het teken van duurzame chocola. De hele keten, van cacaoboon tot chocolade, presenteert zich tijdens Chocoa 2020, het grootste chocoladefestival van Nederland. Dit jaar is er niet alleen aandacht voor de repen: er is ook een speciale prijsuitreiking voor de beste Hot Chocolate.

Chocolate Company werkt met het Cacao-Trace programma

Chocolate Company werkt met het Cacao-Trace programma

Chocolate Company neemt als eerste chocoladebedrijf in Nederland via het Cocao-Trace programma haar chocolade af. Hiermee probeert het bedrijf de duurzaamheid in de cacaoketen na te streven en een hoge kwaliteit chocolade te garanderen.