Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI die vanochtend door branchevereniging Bionext bekend werden gemaakt. De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen. Dat lijkt heel wat, maar komt vanwege het lage marktaandeel van biologisch neer op een harde groei van het marktaandeel van 3,19% tot 3,21%.

Directeur Michaël Wilde van Bionext zegt in het Algemeen Dagblad dat vraag en aanbod gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. "Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten. In gesprek met Pig Business verklaarde Wilde onlangs dat de ambitie om 25% van de Europese productie biologisch te laten worden, onhaalbaar is in de bestaande marktstructuur.

De reden die consumenten opgeven om van de koop van biologische producten af te zien, is de prijs. Maar liefst 68% geeft aan biologische producten te duur te vinden en daarom niet vaker dergelijke producten aan te schaffen.

Foodlog

Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Sonneclaer: Biologische melkveehouderij, kampeerboerderij en ijsmakerij

Sonneclaer: Biologische melkveehouderij, kampeerboerderij en ijsmakerij

Zo’n veertig jaar geleden begonnen Barend en Tineke Mul een zwaar vervallen hoeve te pachten in het Drentse Fluitenberg om een melkveebedrijf te beginnen. Vier decennia later runt de familie een biologisch melkveebedrijf, een kampeerboerderij en hebben ze een ijsmakerij onder de naam ‘Sonneclaer’. Waar heeft deze familie hun succes aan te danken en...

Meer consumenten kiezen voor biologisch

Meer consumenten kiezen voor biologisch

Het aandeel biologisch neemt toe. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Bionext blijkt dat van zeven op de tien consumenten de boodschappen deels biologisch zijn. Om biologisch nog meer te stimuleren startte Bionext gisteren (6 mei) de nieuwe campagne ‘Bio lekker voor je’.