Bij Lorenzo IJssalon straalt de variatie ervan af

Lorenz en Monica de Groot

                                                      Foto: Eigenaren Lorenz en Monica de Groot

Lorenz en Monica de Groot zijn de eigenaren van de Utrechtse ijssalon Lorenzo. Lorenzo ijssalon opende in 2003 de deuren in de Utrechtse Rivierenwijk en is sindsdien een succes. De twee zijn gediplomeerde en gespecialiseerde ijsbereiders en hebben vele bijzondere smaken in het assortiment. Klanten met een allergie of diabetes of vegans kunnen hier ook terecht.

Het echtpaar doet vrijwel alle taken binnen de ijssalon zelf, zoals het ijs, gebak en de andere producten bereiden en verkopen. Lorenz bedacht van alle 200 smaken. Zo zijn er 32 bakken in de toonbank te vinden, met allemaal een andere smaak. Het is dan ook belangrijk om regelmatig van smaak te wisselen. Lorenz: ”Zo blijf je innoveren en je klanten verassen. We hebben wat anders dan andere ijssalons en lopen voor op de supermarkten.”

Alle producten worden  ambachtelijk en vrij van kleurstoffen bereid. Hierdoor zitten er verse vruchten in het vruchtenijs en naast het room- en sorbetijs is er ook suikerarm ijs voor diabetici en glutenvrij ijs verkrijgbaar. Vegan ijs wordt de laatste tijd steeds populairder. Hier biedt het assortiment ook mogelijkheden in, omdat veel van de ijssoorten, zoals vruchtensmaken, al zonder melk worden gemaakt.

In de salon is het ook mogelijk om wat te drinken en daarnaast verhuurt het bedrijf ijskarren voor bedrijfsfeesten, bruiloften en andere gelegenheden. Sinds 2011 is er ook gebak verkrijgbaar in de ijssalon, omdat Lorenz graag wil verkopen wat hij lekker vindt en niet wat een leverancier kwijt wil. Hierdoor hebben ze ook bij slecht weer en na september nog omzet.

Helaas is er een tekort aan personeel in deze branche en heeft het echtpaar maar elf mensen in dienst. Het ijsseizoen start eind februari, begin maart en loopt tot en met eind september. In oktober starten ze alweer met de oliebollen. Dit alles laat zien dat het runnen van een ijssalon een vak is waar je je voor 100 procent moet inzetten. Maar zoals Lorenz altijd dacht: "ijs blijft een mooi product."

Meer weten over Lorenzo IJssalon? Lees dan het complete artikel in Vakblad IJs 47-2019. Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €39,99 ex BTW voor het eerste jaar!

 

 

                                                                                                                         

 

 

Dossiers
Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Ambachtelijk IJscentrum: "Neem de regels serieus en denk na over sluiting"

Eerder gaf de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het advies om ijssalons alléén open te houden voor afhaal en/of bezorging, als zij zich volledig kunnen houden aan de richtlijnen van het RIVM. Dit advies blijft maar: “Neem de regels serieus en geef in geen enkele situatie je eigen interpretatie aan de huidige richtlijnen. Gezien de kritieke situatie...

Zeven dagen per week gebak, chocolade en ijs - Luuk Schaper is jong, doelgericht  en ambitieus

Zeven dagen per week gebak, chocolade en ijs - Luuk Schaper is jong, doelgericht en ambitieus

Op zijn twaalfde wist hij het al: Luuk Schaper wilde bakker/patissier worden. In plaats van nog vier jaar naar de middelbare school in Nederland, voor hij met zijn passie aan de slag kon, koos hij ervoor om naar België te gaan. Daar kon hij namelijk direct de kneepjes van het vak leren. Nu, op zijn twintigste, heeft hij zijn eigen zaak.

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren...