Hoe toegankelijk is uw winkel? Kunnen mensen in een rolstoel of met een rollator makkelijk naar binnen? Een verbouwing of vernieuwing van de winkel is vaak het moment om dit aan te pakken.

“Bekijk uw geplande winkelinterieur eens vanuit het perspectief van iemand in een rolstoel”, zegt Wiepkje Colijn, beleidsadviseur bij de NBOV. “Kijk naar de looproutes en overweeg bijvoorbeeld een schuifdeur in plaats van een ‘gewone’ deur. Bedenk dat een rolstoelvriendelijke winkel ook prettig is voor mensen met een rollator of kinderwagen.”

Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen? Hier zijn acht tips waarmee u uw winkel voor al uw klanten toegankelijk kan maken.

1. Looproutes
Kijk naar de looproutes in de winkel en de ruimte in de gangpaden. Kan iemand met een rollator of stok gemakkelijk bij de producten? Kan er een kinderwagen tussen de schappen door?

2. Toonbank
Ga na of de toonbank niet te hoog is voor een klant in een rolstoel of scootmobiel.

3. Drempels
Bekijk of drempels in de winkel kunnen worden weggehaald of verlaagd.

4. Schuifdeur
Via een schuifdeur kunnen klanten in een rolstoel of scootmobiel, maar ook klanten met volle tassen, uw winkel gemakkelijk binnenlopen.

5. Mobiel pinapparaat
Een mobiel pinapparaat maakt afrekenen gemakkelijker voor klanten die niet bij de toonbank kunnen.

6. Deur open houden
Wees attent: houd de deur voor uw klant open. Daardoor voelt hij zich niet alleen welkom, u zorgt er ook voor dat een spreekwoordelijke drempel verdwijnt.

7. Loopstenen
Overleg met de gemeente over loopstenen (de geribbelde stoeptegels voor blinden en slechtzienden) op de route naar uw winkel. Hierdoor kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig de route volgen.

8. Hulphonden
Huisdieren mogen vanwege de voedselveiligheid niet de winkel in, maar hulphonden zijn wel toegestaan. Maak dat eventueel duidelijk met een sticker of bordje op de pui.

Bron: Bakkers in bedrijf 10-2018

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?