92 jaar vakmanschap bij Cremerie François

Cremerie Francois_IJS 1-2019

In het Belgische Sint-Niklaas is al sinds 1928 Cremerie François gevestigd. Deze salon staat bekend als een van de beste ijssalon van België.

De vierde generatie staat inmiddels aan het roer van deze salon. Christophe Penneman nam de salon enkele jaren geleden over van zijn ouders, die het bedrijf in 1987 kochten van Adrienne De Smet.

"Vandaag kun je hier naast take away ook proeven van een uitgebreide kaart met ijscoupes", vertelt Christophe. "Die coupes kregen intussen naam en faam tot ver buiten de stadsgrenzen. Want niet alleen het ijs maar alle garnituren worden hier in huis gemaakt. Van de sauzen, coulis tot de chocoladeafwerkingen, alles is hier nog ambachtelijk bereid."

De salon is gevestigd in een oud herenhuis met 180 zitplaatsen en een verwarmd terras. Het bedrijf is zowel zomers als 's winters geopend en beschikt over vijf foodtrucks voor feesten in de regio. Daarnaast is er een webshop en maakt Christophe gebruik van social media. 

Passie is volgens Christophe het belangrijkst voor een ijsbereider. “Elke dag werken wij met hart en ziel om onze crèmerie steeds beter te maken”, vertelt hij. "Wij zweren bij klassieke smaken en maken meestal maar zo’n acht smaken per dag maar dan wel stuk voor stuk superlekkere smaken. We proberen om innovatief te zijn door gebruik te maken van absolute topingrediënten en ons zo te onderscheiden in kwaliteit.”

De kwaliteit van de salon start bij de basis: melk. Christophe pasteuriseert de rauwe melk zelf op ambachtelijke wijze. "Ik kan het niet genoeg zeggen, die authentieke methodes vind ik superbelangrijk. Natuurlijk moet je meegaan met je tijd maar een geslaagd recept verander je nu eenmaal niet. Die kennis en die recepten zijn onze grootste troef. Wie hier komt, kan nog steeds hetzelfde ijs eten als pakweg vijf jaar geleden."

Meer weten over Christophe Penneman en zijn Cremerie François? Lees dan het complete artikel van Manon van Aerschot in Vakblad IJs!, editie 1-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een proefnummer aan!

Foto: Manon van Aerschot

Lees ook
Intelligentia Taste Rooms: innovatief, experimenteel en creatief

Intelligentia Taste Rooms: innovatief, experimenteel en creatief

Met een ijscoupe geïnspireerd op Japanse kersenbloesem won Intelligentia Taste Rooms uit Eindhoven de Gouden IJscreatie 2020. Wat maakt deze zaak op Strijp S, die is genomineerd voor IJssalon van het Jaar 2020, zo bijzonder?

Chielato’s geluk

Chielato’s geluk

“Het gaat goed”, zegt Chiel van Maurik, van Chielato’s in Huizen met opluchting in zijn stem. Zaterdag 14 maart ging hij voor het eerst dit seizoen open, zondag 15 maart om 18.00 uur moest hij weer dicht. “Als lid van de VAIJ en van een VOC-groep ben ik gelijk in overleg gegaan over wat er nog wel zou kunnen.”

Voorlopig coronaprotocol voor ijssalons

Voorlopig coronaprotocol voor ijssalons

Vereniging Ambachtelijk IJscentrum heeft een protocol opgesteld dat direct kan worden ingezet door alle ambachtelijke ijssalons van Nederland. Het coronaprotocol is gericht op de (directe) verkoop van ambachtelijk ijs en bevat de richtlijnen van het RIVM aangevuld met adviezen. De eigen verantwoordelijkheid is hierbij van groot belang.