Vakblad IJs | februari 2023 | nummer 61

IJs 1-2023

Het thema van dit nummer van Vakblad IJs is trends. Vakblad IJs 61-2023 verschijnt in de week van 21 februari. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen ook hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Ja, ik neem een abonnement

In deze editie

  • Actueel uit de branche
  • Trends spotten op Sigep
  • IJs-Vak staat bol van wedstrijden
  • Valkenburgse ijssalon maakt nieuwe start
  • Sociale media en ambacht combineren
  • Grondstof belicht: zo werkt alcohol in ijs
  • Column voorzitter VAIJ over IJs-Vak en gala
  • Cremerie Veron houdt de traditie hoog
  • Column Gijs van Dijk over supermodellen
  • IJscentrum: drie horecatrends die inspireren
  • Wetgeving: wijziging arbeidsvoorwaarden
  • Demo over vegan, suikervrij en keto-ijs
  • Stap voor stap verduurzamen
  • Financieel: prijsstijgingen doorberekenen?
  • Tips voor digitale zichtbaarheid
  • Recept: malaga tiramisu met rum rozijnen
  • Boeken
In deze editie
Prijsstijgingen doorberekenen?

Prijsstijgingen doorberekenen?

Op internet las ik het bericht dat de gasrekening van een bakker was gestegen van €30.000 naar €370.000. Daarnaast zijn ook de prijzen van andere ingrediënten en productiekosten voor bakkers gestegen.

Samengeraapte maar mooie anekdotes

Samengeraapte maar mooie anekdotes

“Dit boek is alle kanten op gegaan”, schrijft Jacques Meerman in het laatste hoofdstuk van Eetgenot. En daarmee neemt hij mij dan toch voor zich in. Want al lezende vond ik het boek een onsamenhangende verzameling van allerlei onderwerpen en anekdotes over voeding.

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

9 tips om je online zichtbaarheid te vergroten

9 tips om je online zichtbaarheid te vergroten

Als foodverkoper wil je dat je vitrine er ‘gelikt’ uitziet. Maar hoe zit het met de online zichtbaarheid van je zaak? Een goed werkende website en het optimaal inrichten van een Google Bedrijfsprofiel helpt. Webdesigner John-Pierre Cornelissen geeft tips.

Familiebedrijf na overstromingen verder als Smaakmakerij Botterweck

Familiebedrijf na overstromingen verder als Smaakmakerij Botterweck

De overstroming in de zomer van 2021 in Valkenburg, trof ook het bedrijf van ijsmaker Ferry Philippi. Zijn ijssalon annex bakkerij en lunchroom kwam onder water te staan. Gedreven door zijn passie voor het ijs maken, pakte Philippi vorig voorjaar de draad weer op. Met de nieuwe naam Smaakmakerij Botterweck kreeg het familiebedrijf een tweede leven.

Trends over de tong op Sigep 2023

Trends over de tong op Sigep 2023

Overvolle gangpaden, goedgevulde vitrines en ijsmachines die op volle toeren draaien. Op Sigep 2023 in Rimini waren ijsbereiders, bakkers en patissiers weer massaal op zoek naar (zoete) inspiratie. Gezond leven blijft de aanjager voor veel trends. Automatisering maakt een opmars. Het combineren van drie texturen wordt dé ijstrend voor 2023.

Laan Heiloo brengt ambacht en sociale media samen

Laan Heiloo brengt ambacht en sociale media samen

Digitalisering en ambacht lijken op het eerste gezicht ver van elkaar af te staan. door slim gebruik te maken van online mogelijkheden kunnen de twee elkaar juist versterken. Zodra je ambachtelijk ijs aanprijst op sociale media, krijg je toegang tot een enorme groep potentiële klanten. met de producten en tips van Laan Heiloo maak je van jouw ijssalon...

Cremerie Veron houdt tradities voorganger hoog

Cremerie Veron houdt tradities voorganger hoog

Veron is een bekende naam in de Antwerpse bakkerswereld. Waar eeuwenlang broden over de toonbank zijn gegaan, is nu ijs het hoofdproduct. Na een verbouwing is hier sinds vorig jaar Cremerie Veron te vinden. Ouderen en studenten vormen de doelgroep. Naast ijs voor take away, scheppen de uitbaters van de Antwerpse ijssalon regelmatig ijs in het nabijgelegen...

Supermodellen

Supermodellen

In de beginjaren van onze ijssalon hingen er vier A2 posterframes aan de muur. Steeds bedacht ik daar een reclame voor die ik erin hing. Kreeg ik daar ooit reacties op? Nope.

Inspirerende  trends uit de horeca

Inspirerende trends uit de horeca

Op de horecavakbeurs Horecava in Amsterdam, deed Marcel Vermeulen, ambachtelijk ijsbereider en gastdocent bij het IJscentrum, inspiratie op. Wat hem opviel? Vegan is een volwassen trend. Naast het gebruik van regionale producten, is er veel inspiratie voor ijsbereiders te halen uit de keuken van het Midden-Oosten.