Vakblad IJs! - editie 49

Vakblad ijs 49-2020

In deze editie

  • ‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’ 
  • IJs-Vak volwaardig deel van Bakkersvak
  • Grondstof belicht: ijs in de restaurantkeuken
  • Digitaal met een persoonlijke touch
  • Veenhuizen Groep groeit in ijsbranche
  • Een recall - hoe te handelen
  • Carpigiani en Horecava slaan handen ineen
  • Sigep 2020: Vers beleven!
  • Inzoomen op trends en technologie
  • Hoe bereik je de millennial?
  • Chocolade-inspiratie in Italië
  • IJssalon belicht: Frederic’s Ice Cream Bar

En de rubrieken

  • Nieuws in beeld
  • Column Leon Kees
  • Financieel
  • VAIJ Nieuws van de Vereniging
  • Recept: Ananas Kurkuma ijs
  • Uit de branche
In deze editie
De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

Nederland telt maar liefst 4,1 miljoen Instagramgebruikers, waarvan er dagelijks zo’n 2,1 miljoen actief zijn. En het engagement is volgens verschillende onderzoeken hoger dan bij andere sociale media. Het platform dat draait op foto’s en stories, trekt vooral millennials. Wat is de magische connectie tussen Instagram en millennials?

Chocolade-inspiratie bij Selmi in Italië

Chocolade-inspiratie bij Selmi in Italië

Hoor je Italië, dan denk je aan pizza, pasta, risotto en natuurlijk ijs. Maar na een fabrieksbezoek en training bij Selmi denken deze bakkers zeker ook aan chocolade. Wiet Koenen, mede-eigenaar van Henk Koenen Chocolate Technology, organiseerde de reis naar Italië. “Tijdens de terugvlucht komen altijd notitieboekjes tevoorschijn om ideeën uit te werken.”

IJs-Vak volwaardig deel van Bakkersvak

IJs-Vak volwaardig deel van Bakkersvak

De ijssector is groeiende. Steeds meer bedrijven binnen het bakkersambacht richten zich ook op ijs. In de toekomst wordt het steeds belangrijker om samen te werken. En door vakbeurs IJs-Vak te onderscheiden, worden de eerste stappen richting die samenwerking gezet.

Who’s Johnny? - ‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’

Who’s Johnny? - ‘Kwalitatief ijs, met een sociale impact’

Als scheepsmanager proefde Haico Halbesma, alias Johnny, overal ter wereld ijs. Met de inspiratie die hij tijdens zijn reizen opdeed, opende hij een jaar geleden zijn ijssalon Johnny´s Gelato in Monnickendam. In april volgt een tweede filiaal in Zandvoort, met hetzelfde concept: “Kwalitatief ijs, met een sociale impact.”

Trends...

Trends...

Een trend is een lange termijn ontwikkeling op een bepaald gebied. Dat lijkt een tegenstelling met mijn gevoel bij sommige trends: het voelt soms alsof ik met alle winden mee moet waaien en dat geeft weerstand.

IJsbereiden in de Restaurantkeuken

IJsbereiden in de Restaurantkeuken

Er zijn steeds meer chefs in de restaurantkeuken die zelf hun huisgemaakt ambachtelijk ijs maken. Wat zijn de verschillen met ijsbereiden in de ijssalon, en waar moet een chef op letten om goed ambachtelijk ijs te bereiden? In dit artikel de ins en outs over het maken van ambachtelijk ijs in de restaurantkeuken.

Sigep 2020:  Vers beleven!

Sigep 2020: Vers beleven!

Opvallend op Sigep in het Italiaande Rimini was dit jaar de aandacht voor versbeleving. De consument wil vers beléven, dus zien, horen, ruiken en natuurlijk proeven. Dat zagen we terug in machines die ijsdraaien voor het oog van de klant, koffiebonen die ter plekke gebrand worden en cake met ijs dat klaargemaakt wordt waar je bijstaat.

Bedrijfsopvolging en de fiscale mogelijkheden

Bedrijfsopvolging en de fiscale mogelijkheden

Om bedrijfsopvolging te faciliteren heeft de overheid sinds een jaar of tien een aantal (verruimde) maatregelen in het leven geroepen om deze fiscaal gunstig te laten verlopen. De vrijstellingen zijn ruim en mogelijk komt er ook weer een moment dat deze worden ingeperkt. Wellicht is 2020 het jaar dat het voor u interessant is om de mogelijkheden te...