Vakblad IJs 54-2021

IJS 54-2021_cover

Het thema van dit nummer van Vakblad IJs is grondstoffen. Vakblad IJs 54-2021 verschijnt 23 april. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen ook hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

In deze editie

  • NL IJs stroopt de mouwen op voor de branche 
  • IJsie Prima is IJssalon van het Jaar 
  • Antwerpse ijssalon beleeft kickstart 
  • De kracht van experimenteren
  • Haagse ijsmakers op Franse platteland
  • 13 tips om je ijskaart te optimaliseren
  • Zeil met de wind mee
  • Zuiveltrends: minder suiker, minder vet
  • Van protestgeneratie tot generatie Z

Rubrieken

  • Nieuws in beeld
  • Uit de branche
  • Column Leon Kees
  • Grondstof belicht: smaakbeleving
  • Column VAIJ-voorzitter Teun Loonen
  • Column Pim Otten
  • Recept: ijstaart witte chocolade en framboos
  • Boeken
In deze editie
Houd de wind in de zeilen

Houd de wind in de zeilen

‘Wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.’ Een quote van de Duitse acteur Martin Held, die wel heel toepasselijk is voor de situatie waarin de wereld zich bevindt.

Haagse bonbon- en ijsmakers op het Franse platteland

Haagse bonbon- en ijsmakers op het Franse platteland

Op het idyllische maar afgelegen Franse platteland bouwden Marcel en Yvonne Versseput uit Den Haag negen jaar geleden een middeleeuws huis om tot Salon de thé en chocoladeatelier. “De eerste kerstperiode in Frankrijk was al een succes. Voor ons een teken om door te gaan.”

Van protestgeneratie tot generatie Z

Van protestgeneratie tot generatie Z

De ‘patatgeneratie’: geen geuzennaam, zou ik zeggen. Zo typeerde Leo Beenhakker oud-bondscoach en -trainer van Ajax, eind jaren tachtig zijn spelers. Bijna alle leden van het elftal zijn geboren tussen 1970 en 1985, ook wel ‘de pragmatische generatie’ genoemd. Van welke generatie ben jij? En je werknemers of collega’s?

NL IJS stroopt mouwen op voor de branche

NL IJS stroopt mouwen op voor de branche

Begin maart was de oprichting van Stichting Nederlandse IJsbereidingssector, kortweg NL IJs, een feit. Een nieuw initiatief vanuit de branche om gezamenlijk sterk te staan. “De ijswereld kent een groeiend aantal spelers, maar blijft een compacte sector”, aldus Hidde de Brabander. “Als NL IJs willen we sámen de branche dragen.”

IJsie Prima uit Callantsoog is IJssalon van het Jaar 2020/2021

IJsie Prima uit Callantsoog is IJssalon van het Jaar 2020/2021

Ruim een jaar moesten de genomineerden voor de titel IJssalon van het Jaar op de uitslag wachten. Maar op 1 april viel dan toch het verlossende woord: IJsie Prima uit Callantsoog mocht de beker in ontvangst nemen. “Een kroon op het werk”, noemt Kees Baars jr. de felbegeerde titel.

Laan Heiloo stimuleert ondernemers om zich te onderscheiden

Laan Heiloo stimuleert ondernemers om zich te onderscheiden

Naar verwachting vieren we de komende zomer weer massaal in eigen land. Voor ijsondernemers betekent dit naast aanpassingen ook nieuwe kansen. Laan Heiloo inspireert ondernemers om ijsproducten op creatieve wijze onder de aandacht te brengen.

De smaakbeleving en presentatie van vers ijs

De smaakbeleving en presentatie van vers ijs

Vers ijs is altijd het lekkerst, daar kan niemand omheen, maar hoelang blijft het vers en wat kan je daar zelf aan doen? Voorwaarden om je ijs zo lang mogelijk ‘vers’ te houden, zijn natuurlijk een goed uitgebalanceerd recept, een juiste bereidingswijze en vooral ook de juiste manier van bewaren en opslaan.

IJssalon Milanese beleeft kickstart in Antwerpen

IJssalon Milanese beleeft kickstart in Antwerpen

Een klein jaar na de opening lopen Antwerpenaren al warm voor ijssalon Milanese. Corona en een aantrekkelijke herinrichting van de wijk gaven het bedrijf een kickstart. Zaakvoerder Roberto Milanese heeft een lange carrière in de Italiaanse mode achter de rug en jaagt nu zijn droom na.

De kracht van innoveren en experimenteren

De kracht van innoveren en experimenteren

Het klinkt als iets vanzelfsprekends, experimenteren en innoveren, maar is dat wel zo? Ik denk dat iedereen hier wel mee bezig is, maar veelal onderbewust. En dat er in de bewuste, dagelijkse realiteit niet vaak tijd voor wordt gemaakt. Jammer, want als je ook in de toekomst dé ijssalon wil zijn waar de mensen uit het dorp, stad of omgeving hun ijsje...

‘Wij gaan echt  voor partnership’

‘Wij gaan echt voor partnership’

One-stop-shopping. Totale ontzorging. Kwaliteit. Duurzame relaties. Met deze woorden kun je de Veenhuizen Groep kernachtig omschrijven. Veenhuizen maakt het leven van foodondernemers en retailers stukken makkelijker. Door koel- vries- en verhittingsproblemen op te lossen, daadkrachtig én altijd professioneel.