Trends...

Leon Kees

Een trend is een lange termijn ontwikkeling op een bepaald gebied. Dat lijkt een tegenstelling met mijn gevoel bij sommige trends: het voelt soms alsof ik met alle winden mee moet waaien en dat geeft weerstand.

Ik denk bijvoorbeeld aan Smurfenijs: Van veel collega’s en sommige consumenten hoorden we dat je Smurfenijs niet mocht missen in je assortiment. We hebben er nooit aan meegedaan, terwijl ons bedrijf toch echt wel een bedrijf is dat steeds in ontwikkeling blijft. Uiteindelijk brachten we in 2019 met ‘Unicorn’ onze eerste ijssmaak met een blauwe topping. En eerlijk is eerlijk, het voelde nog een beetje als een persoonlijke nederlaag.

Toch zijn trends voor een ijsbereider én ondernemer iets wat je niet altijd kunt negeren. De toename van het aantal ijssalons in Nederland in het afgelopen decennium is iets waar we niet omheen kunnen. De ambachtelijke ijsbranche heeft zich ontwikkeld van een rustig speelveld met in ieder dorp of iedere stad van enige omvang een ijssalon tot een branche met soms stevige concurrentie. Ook hier voel je als ‘oudere ondernemer’ in eerste instantie die weerstand, maar vroeg of laat krijg je er mee te maken en moet je zorgen dat je een plan hebt.

Een andere trend die we duidelijk zien is ‘gemak’ en ook hier voel ik de weerstand. Natuurlijk, gezien de toegenomen concurrentie mag iedereen van mij gaan voor minder handelingen in de ijskeuken. Het onderscheidend vermogen van je product neemt echter sterk af wanneer je werkt met een standaard aangeleverde basismix en de halffabricaten van de grote grondstofleveranciers. Dat kan een keuze zijn, maar er zijn andere ontwikkelingen die het gevaarlijk maken om je vakkennis minder te gebruiken en niet te blijven vergroten. 

De consument zal steeds vaker gaan vragen naar de herkomst van producten, en daarvoor is echte vakkennis nodig. Vakkennis die je ook nodig hebt om te kunnen inspelen op individualisering: consumenten verwachten een product dat kan worden afgestemd op hun individuele leefstijl en dat kun jij bieden als je zo veel mogelijk zelf maakt en wanneer je grondstoffen dicht bij de bron inkoopt. Het ambacht biedt kansen om je te onderscheiden.

Trends… kijk ernaar en meet ze af aan je eigen koers. Om op je bestemming te komen hoef je niet met alle winden mee te varen, maar is het wel raadzaam om je bewust te zijn van de overheersende windrichting. Volle kracht vooruit naar een mooi ijsseizoen!

Leon Kees is gepassioneerd ijsbereider en eigenaar van IJssalon Kees in Geldrop. De ijssalon bestaat al sinds 1950, toen zijn opa begon met het maken en verkopen van ijs in zijn bakkerswinkel tegenover de kerk van Zesgehuchten. In iedere editie schrijft Leon een column over wat hem zoal bezighoudt in de wereld van ijs.