Online interieur

26 januari 2023 Gijs van Dijk

Dus check ik even of Google mijn bedrijf nog steeds weet te vinden, pas ik openingstijden op diverse platforms aan, enzovoort. Toen ik inlogde bij Google viel mijn oog ineens op iets wat ik nog nooit eerder gezien had: ’16.751 weergaven deze maand’. ‘Huh, serieus?’, hoor ik mezelf denken, ‘Het is pas halverwege maart!’

Ik klik op de link en er verschijnt een dashbord met allerlei overzichten van hoeveel mensen mijn bedrijfsprofiel op Google hebben gezien, op links hebben geklikt enzovoort. Ik schrik van de aantallen; in positieve zin! Vesting Heusden heeft maar 1333 inwoners. Dus voor zo’n gehucht zijn dit serieuze getallen.

Ik word nieuwsgierig naar hoeveel bezoekers mijn website eigenlijk trekt. Sinds heel lange tijd log ik in op ‘Analytics’ om te kijken hoe de cijfers over mijn website zijn. Ook hier word ik in positief verrast: er zijn dagen bij dat mijn website over de 400 bezoekers trekt. Collega-ondernemers in grote steden halen waarschijnlijk hun neus op voor deze aantallen, maar in verhouding tot het aantal inwoners in de vesting ben ik hier serieus heel erg blij mee!

Nu ik terugdenk aan gesprekken met mijn gasten, schiet er me te binnen dat een aantal inderdaad aangaf mijn ijssalon online gevonden te hebben. Ze waren om die reden in de auto gestapt om een bezoek te wagen. Vele van hen reden zelfs een aantal andere ijssalons voorbij. Sommige hadden het zelfs over afstanden van 35 km of meer! Alle tijd en energie die ik dus in mijn website, online vindbaarheid en review management stop, blijkt een goede investering te zijn.

Vanaf de start van mijn bedrijf ben ik altijd al wel bezig geweest met de online reputatie, reviews en het invullen van een goede website. Het is pas sinds de laatste drie jaren dat ik behoorlijk tevreden ben over de website die ik nu heb, om over de perfecte domeinnaam nog maar te zwijgen. Ik durf te stellen dat het ‘online-interieur’ voortaan net zo belangrijk is als het interieur van de ijssalon zelf.

Nodigt jouw ‘online interieur’ ook uit tot een bezoek aan jouw zaak? 

Dit is een artikel uit Vakblad IJs 60. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Sluit dan abonnement af en ontvang vier keer per jaar Vakblad IJs.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?