Op de laatste dag van het ijsseizoen werd ik aangesproken door een gast. Hij stelde zich voor als gepensioneerd interieurontwerper en complimenteerde me met de uitstraling van mijn zaken en met de kwaliteit van het ijs. Altijd fijn om de winter in te gaan met een dergelijke terugkoppeling van iemand die er blijk van geeft een kritisch bezoeker van je zaak te zijn.

Wat volgde was een interessant gesprek om hier te delen. De man vroeg zich namelijk af waarom over het algemeen ijssalons zo basaal en kil werden ingericht, terwijl de sfeer die bij het product zou passen warm en mediterraan is. Samen kwamen we op de gedachte dat het wel past bij de nuchterheid van ons volkje: strak, netjes en overzichtelijk zonder al te veel tierelantijnen geeft in elk geval een veilig gevoel van hygiënisch en schoon. Dat heeft niet alleen in mijn ijssalon, maar volgens mij breed in de branche, gezorgd voor veel wit, veel roestvrijstaal en vaak heldere verlichting. In weerwil van de interieurtrends van de laatste jaren wordt er nog steeds weinig gekozen voor donkere kleuren en warmere verlichting in ijssalons. Wat mij betreft is dé uitzondering op deze regel ‘De IJssalon van Breda’, waar je duidelijk kunt ervaren hoe met een keuze voor een donker interieur je vitrine met ijs en je open keuken achter glas
fantastisch tot hun recht kunnen komen.

Een ander aspect dat kan zorgen voor een stuk meer warmte in je ijssalon is - hoe rolbevestigend ook - het toelaten van de nodige vrouwelijkheid. Door schade en schande wijs kan ik niet anders zeggen dat het toch vaak de dames zijn die sfeer en warmte brengen in de ijssalon. Het is bijzonder om te zien hoe de markt verdeeld is in ‘mannelijke en vrouwelijke ijssalons’. De tweede herken je aan verse en verzorgde bloemen, bloeiende plantjes op het terras, leuke accessoires en in allerlei uitingen hartjes, vlindertjes, etc. in zachte kleuren, die zorgen voor een andere sfeer. Tel daarbij op dat zo’n 80% van de actieve volgers van onze ijssalons op social media van het vrouwelijke geslacht is. Lijkt mij duidelijk wie de broek aan heeft als het gaat om welke ijssalon bezocht gaat worden.

Behoort jouw zaak - net als mijn ijssalons in de basis - tot het mannelijke gedeelte, dan ligt er de komende winter misschien wel een uitdaging om eens door een andere bril naar je bedrijf te kijken… Smaken verschillen, maar de female touch valt op en scoort!

Altijd op de hoogte blijven?