Vipam en Veenhuizen Groep ontzorgen samen startende ­ondernemers

Veenhuizen en Vipam_adv IJs 55-2021_1

Dat vonden vrienden en familie van het idee van Max Verkleij en Jos van Essen om op de Ginkelse Heide in Ede een pannenkoekenrestaurant te openen. Op een locatie waar 35 jaar (!) lang geen dagzaak had gezeten. Een zaak die 7 dagen per week geopend zou zijn. In een periode dat COVID-19 de wereld in een forse houdgreep had.

Het klinkt niet bepaald als het begin van een successtory… “En toch, zegt Jos met een grijns van oor tot oor, vragen we ons af waarom dit niet veel eerder is gedaan. Want ondanks dat er als gevolg van de Corona toestand geen échte opening mogelijk is geweest en we geen gigantische pr-budgetten hebben ingezet om reclame te maken, wist men ons vanaf de eerste dag te vinden. Er waren zelfs momenten dat we mensen moesten teleurstellen omdat we door de drukte sommige gerechten niet meer in huis hadden. Ons werd aangeraden maandag en dinsdag dicht te gaan, omdat dit in de regel ‘makke dagen’ zijn. Bij ons zijn ze juist bij uitstek ontzettend druk. Fietsers, wandelaars, gasten van de nabijgelegen camping, dagjesmensen, iedereen weet ons te vinden omdat we zo pal aan de doorlopende weg zitten. Je kán ons gewoon niet missen.”

Terwijl je geniet van een kopje, een ijsje of een American pancake, krijg je de prachtige natuur met haar mooie kleuren er gewoon bij. “Locatie, locatie, locatie”, het alom oude adagio geldt ook hier en vandaag nog steeds. Combineer dat dan ook nog eens met een nieuw concept waarbij de, als ietwat oubollig bekend staande, pannenkoek een hoofdrol heeft, de bediening het begrip “gast is koning” tot op het bot toe voelt, in een anno 2021 ingerichte zaak en je kan niet anders dan enthousiast worden van én bij Bloem! Die laatste overigens als ode aan de natuur maar ook als belangrijkste ingrediënt van de pannenkoek.

“Beeld en geluid moet kloppen!”

Veenhuizen en Vipam_adv IJs 55-2021_2

De keuze voor de Veenhuizen Groep en Vipam verliep volgens Max en Jos heel organisch. “Tijdens ons vooronderzoek werd ons de Veenhuizen Groep aangeraden. We waren direct onder de indruk van de, door henzelf ontwikkelde, MultiPan pannenkoekencarrousel. Deze machine stelt ons in staat om in één uur tot wel 225 pannenkoeken te kunnen bakken. Bijkomend voordeel is dat ze dicht bij ons in de buurt zitten en ze te boek staan als een betrouwbare partner die graag de extra kilometer loopt voor hun klanten. Ook ná sluitingstijd.

Heel eerlijk gezegd waren we niet van plan om in deze fase met ijs te beginnen. Maar door het aanstekelijke enthousiasme van de Veenhuizen Groep over hun Gelolab werden we toch nieuwsgierig.” Maar ijs en haar bereiding is niet zomaar iets dat je erbij doet en vergt veel aandacht en kennis, zo veel weten Jos en Max.

Keuze gauw gemaakt

“Een bijzonder smakelijk kwaliteitsijsje draaien in een mum van tijd? Zonder dagenlange trainingen over viscositeit, emulgatoren, bindmiddelen etc.? En dat dan ook nog met klein beetje extra show doordat het draaien van het ijs zichtbaar is voor onze gasten? ­Gelolab bood ons juist dat waardoor de keuze gauw gemaakt was. Dit was ook het begin van onze kennismaking en samenwerking met Vipam én het Italiaanse ijsgrondstoffenmerk Babbi.”

Inmiddels draaien ze dagelijks vers ijs bij Bloem. Soms meerdere malen per dag en zijn Max en Jos dolgelukkig dat ze toch de keuze hebben gemaakt om nu al met ijs te beginnen. Het is een ware aandachtstrekker in hun bedrijf. Ze raden het eenieder aan die zoekt naar een beetje extra verdieping in hun bedrijf zónder dat het al te ingewikkeld wordt.

Samenwerking is een verademing

Veenhuizen en Vipam_adv IJs 55-2021_4

Veenhuizen en Vipam zijn inmiddels kind aan huis. “Voor ons als startende ondernemers is de samenwerking tussen de Veenhuizen Groep en Vipam een verademing en heeft het nog steeds een enorme toegevoegde waarde. Het heeft ons indertijd zo veel tijd gescheeld dat we niet meer alles zelf hoefden uit te zoeken. Doordat er een totaalpakket aan producten, kennis én ervaring geboden werd, konden wij ons focussen op allerhande andere zaken in die stressvolle tijd. Ja, zeg maar gerust dat we ontzorgd werden én worden.”

Inmiddels draait Bloem al enige maanden en blijven de Veenhuizen Groep en Vipam nauw betrokken en is er geregeld contact. “Ze dragen ons ook nog steeds nieuwe ideeën aan en denken echt mee. Zo is bijvoorbeeld de vraag naar vanille-ijs als schepijs bij ons niet heel groot. Maar we willen deze tóch in het assortiment hebben omdat we deze gebruiken in een van onze desserts. Maar om nou geregeld vanille-ijs te maken en dat dan weg te moeten gooien, we houden van dagvers, past niet in ons “no waste” beleid. We zaten er wat mee in onze maag. Totdat Vipam ons aanraadde vanille-ijs als basis te gebruiken voor ons eigen pannenkoeken- of Snicker-ijs. Dat echt meedenken en die uitgebreide kennis en ervaring van beide partijen zorgt ervoor dat wij in staat zijn om onze gasten net dat beetje meer te kunnen bieden. En dat wordt zo gewaardeerd door de gasten!”

“Geen pretenties wel een (h)eerlijk schepijsje”

Veenhuizen en Vipam_adv IJs 55-2021_5

Pretenties hebben de mannen van Bloem niet als het gaat om hun ijs. “Bij ons in de buurt zijn er twee échte ijssalons. Dat zijn wij dus niet en we doen ook niet alsof wij échte ijsbereiders zijn die tot in de finesse opgeleid zijn. Maar, dat neemt niet weg dat wij met de producten van Babbi hoge ogen scoren bij onze gasten. Ze zijn verrast door de Italiaanse kwaliteit en de pure, natuurlijke smaken. Ook spreekt het verhaal dat we het ijs zelf draaien hen aan en het feit dat we niet ‘zomaar een bak opentrekken”, geeft toch net dat beetje extra sjeu.” Het draaien van het ijs in de Gelolab heeft zowel op kinderen als volwassenen een bijna hypnotiserende uitwerking. Ze blijven kijken naar het ronddraaien van het roerwerk!

“The sky is the limit”

De Gelolab machine die Bloem pal bij de ingang heeft staat biedt ruimte aan 5 ijsemmers. Het lijkt weinig maar het past uitstekend bij de filosofie van Bloem om een klein maar veelzijdig aanbod aan smakelijke en dagverse producten aan te bieden. De Gelolab stelt ze in staat om veel te experimenteren. “Soms maken we een ijsvariant die in ons hoofd echt lekkerder leek dan real time. Een liter ijs weggooien doet ons minder zeer dan dat we 10 liter ijs moeten weggooien. De flexibiliteit die deze machine ons biedt, past bij ons. Diverse smaken wisselen elkaar geregeld af maar ons yoghurtijs afgewisseld met een variegato van amarena kersen of passievrucht is onze absolute “hero”. Sorbet varianten als bloedsinaasappel en watermeloen vinden hier ook gretig aftrek. Op aanraden van Vipam maken we ons eigen Bounty-ijs. Door aan ons kokosijs een stracciatella-saus van Babbi toe te voegen creëren we ons eigen, paradijselijk, ijsje.

Aan ideeën geen gebrek

Veenhuizen en Vipam_adv IJs 55-2021_3

IJs is bij Bloem ook een standaard onderdeel van de dessertkaart. Een brownie wordt vergezeld van een bolletje romig vanille-ijs. De cheesecake gaat hand in hand met een bolletje aardbeienijs. In de nabije toekomst willen Jos en Max hoger gaan inzetten op het maken van luxere ijscoupes. Met vers fruit uit de omgeving of ijs gedraaid met melk van de lokale boer. Ook voor een vegan en een suikervrije variant zullen de heren hun hand niet omdraaien. Juist doordat de kant-en-klare- Babbi mixen hun kwaliteit en eenvoud al bewezen hebben schuwen ze een experiment en iets nieuws niet. Aan ideeën ontbreekt het Jos en Max in ieder geval niet. “Voor nu zijn we ontzettend blij met de huidige gang van zaken, blijven we kritisch naar onszelf en ons aanbod maar genieten we ook met volle teugen van het hele proces én de ontstane samenwerkingen!”

Veenhuizen logo klein

logo Vipam international

Lees ook
Nieuwe ijsmachine kopen? Zo pak je dat aan!

Nieuwe ijsmachine kopen? Zo pak je dat aan!

De uitdrukking ‘niet over één nacht ijs gaan’, is zelden zo passend als bij de aanschaf van een nieuwe ijsmachine. Zo’n flinke investering vraagt om een goede oriëntering. We vroegen drie ijsmakers die lid zijn van de VOC hoe ze dat doen. “Iedereen heeft zo zijn eigen merkvoorkeur, maar het gaat er om wat je...

Vierde generatie zorgt voor vierde transformatie in ijssalon De Hoop

Vierde generatie zorgt voor vierde transformatie in ijssalon De Hoop

“Dit kan echt alleen maar jouw zaak zijn”, zeggen collega-ijsbereiders lachend wanneer ze de vernieuwde winkel van ijssalon De Hoop in Blaricum binnenstappen. Roze plafonds, een terrazzovloer en als eyecatcher een joekel van een centraal geplaatste, ronde vitrine: een ijspodium. Eigenaresse Caroline Kooij straalt ervan. “Het was tijd voor vernieuwing.”

Gelato Giuliano profiteert van vakantiesfeer

Gelato Giuliano profiteert van vakantiesfeer

Koud een half jaar na de start van ijssalon Gelato Giuliano in Antwerpen werd eigenaar Julien Limbach in 2021 uitgeroepen tot beste ijsbereider van België. Met ijs van eekhoorntjesbrood en andere klassieke en creatieve smaakcombinaties maakt deze ijssalon naam. “Door de hoge kwaliteit van ingrediënten zijn de mensen bereid 4 euro per bol te betalen.”