Meer online gemak én meer persoonlijk contact bij Laan Heiloo

3 september 2020

Laan Heiloo zette de afgelopen tijd in op digitalisering zonder het persoonlijke contact te verliezen. “Door online meer te bieden, hebben we meer ruimte gekregen voor persoonlijk advies.”

De webshop die Laan Heiloo begin maart opende, heeft zich inmiddels al meer dan bewezen. “We zien het aantal online bestellingen elke maand hard groeien”, vertellen Charlotte Beek en Sharon Bleekemolen van de afdeling marketing en communicatie. “We krijgen ook steeds meer verzoeken van klanten die ook online willen gaan bestellen. Voor onze klanten en voor ons is dat heel effectief, want bestellingen kunnen zo op elk moment van de dag, avond en nacht geplaatst worden en onze orderpickers kunnen er dan ’s ochtends vroeg gelijk mee aan de slag.” Een ander groot pluspunt van de webshop is dat de medewerkers van de binnendienst meer tijd hebben om klanten te ondersteunen. “Doordat orders steeds meer via de website gaan, ontstaan tijd en ruimte om de klanten veel meer ondersteuning te bieden en advies te geven.” De webshop biedt klanten ook meer inzicht in het assortiment van Laan Heiloo. “Een klant komt soms voor het één, maar ziet dan tijdens het winkelen ook nog andere smaken of producten en probeert nu vaker iets nieuws uit.”

Inspiratie op receptenkaart

Gelijk met de lancering van de webshop werd de huisstijl onder handen genomen en kreeg de digitale nieuwsbrief een nieuwe uitstraling en frequentie. Nieuwe fotografie – door Laan Heiloo zelf bedacht en gemaakt – en eigen moderne vormgeving van een inhouse art director stralen een nieuwe moderne stijl uit. “We sturen elke twee weken een mailing, afwisselend inspiratie- en actiegericht. En de inspiratie en acties zijn natuurlijk op elkaar afgestemd.” Op deze manier kan Laan Heiloo makkelijk en snel op actualiteiten inspringen. “Om onze klanten nog beter te kunnen ondersteunen.”

De nieuwe huisstijl en fotografie zie je ook terug in de receptenkaarten die Laan Heiloo onlangs introduceerde om ijsbereiders te inspireren. Ondernemers kunnen deze receptenkaarten van de website downloaden en de voorkant van de kaart in de salon gebruiken als promotiemiddel richting de klanten. Op de achterkant staat het recept. “Alle recepten zijn verrassend, maar wel maakbaar en verkoopbaar”, vertelt Charlotte. En de creatieve nieuwe beelden doen de rest. “Zien is verkopen hè, zeker bij de jongere generaties.”

Doorplaatsen Facebookberichten

Naast de webshop, de frequentere nieuwsbrieven en de receptenkaarten, blies Laan Heiloo nog een middel nieuw leven in: Facebook. Met nieuwe beelden werkt de pagina nu ‘verlekkerend’; niet alleen voor de ondernemers maar ook rechtstreeks richting consumenten. IJsbereiders kunnen de foto’s en de posts ook downloaden en – eventueel met een eigen tekst – op de Facebook-pagina van hun ijssalon doorplaatsen. Sharon: “Facebook is – zeker sinds coronatijd – een heel belangrijk middel gebleken om klanten snel te informeren en hen tóch naar de ijssalon te trekken om een lekker ijsje te halen. En goede Facebook-berichten maken, is toch een vak apart. Om ondernemers daarbij te helpen, hebben wij nu voor deze opzet gekozen met download- en doorplaats­mogelijkheden.”

“Al onze (online-)ontwikkelingen hebben één doel”, benadrukt Charlotte. “We willen onze klanten helpen hun ijs te verkopen. Maar dit gaat nog verder, wij willen hun partner in business zijn. Onze klanten helpen en ondersteunen bij alles wat er komt kijken bij het runnen van een ijsbedrijf.”

Elkaar ontmoeten

Naast alle online ontwikkelingen wilde Laan Heiloo later dit jaar meer persoonlijk contact met hun klanten organiseren in de vorm van workshops. “Maar gezondheid staat voorop, daarin nemen we onze verantwoordelijkheid richting onze klanten en medewerkers. Dit betekent dat we nog creatiever zullen moeten zijn en op een andere manier zullen gaan denken waardoor we toch dat contact met onze klanten kunnen behouden. Want we blijven onze klanten zoveel mogelijk ondersteunen bij hun business, op welke manier dan ook.”

Voor een deel komt Laan met online alternatieven. “Dat wordt in deze tijd natuurlijk een steeds belangrijkere vorm. IJsbereiders zullen op andere manieren gaan leren, want helaas kunnen we even niet met veel mensen bij elkaar komen.”

Laan werkt op dit moment de plannen voor het najaar uit. “We blijven onze klanten inspiratie bieden. Deels online, deels via consulten. We betrekken hier ook onze partners Valmar Benelux en MEC3 bij. Samen stellen we alles in het werk om de ijsbereider zo goed mogelijk te ondersteunen in deze tijd. We willen ze – nog meer dan anders – inspiratie bieden voor de winter en ze goed voorbereiden op het seizoen van 2021.”

Laan Heiloo B.V.
De Hoefsmid 35
1851 PZ Heiloo
072-5331425
www.laan.nl

Altijd op de hoogte blijven?