Laan Heiloo stimuleert ondernemers om zich te onderscheiden

Laan Heiloo_Kingsday-Sfeer

Naar verwachting vieren we de komende zomer weer massaal in eigen land. Voor ijsondernemers betekent dit naast aanpassingen ook nieuwe kansen. Laan Heiloo inspireert ondernemers om ijsproducten op creatieve wijze onder de aandacht te brengen.

Mede door de huidige omstandigheden zijn wandelen en andere buitenactiviteiten ongekend populair. Dit zorgt ervoor dat veel mensen onderweg de ijssalon passeren. “Mensen zijn nu bereid om wat extra geld uit te geven, ze willen meer luxe,” vertelt Joop Mulder, verkoopleider bij Laan Heiloo. Het bezoek aan de ijssalon is echt een uitje en de klant gunt zichzelf en zijn naasten een verwenmoment.

Creativiteit

Laan Heiloo helpt de ijsbereider graag om op de vraag naar luxeproducten in te spelen. Zo stellen zij onder andere posters, flyers en recepten ter beschikking aan ondernemers. Hierbij wordt regelmatig ingespeeld op speciale feestdagen. “Ondernemers hebben vaak niet de tijd om op feestdagen te anticiperen. Wij zien het als onze taak om hen daarin te voorzien,” aldus Mulder.

Een voorbeeld is een recept voor scroppino’s dat we voor de decembermaand hebben bedacht. Ondernemers deelden het recept met klanten, zodat zij de scroppino’s vervolgens thuis konden maken. “Hiermee bied je de klant echt iets extra’s, terwijl je als ondernemer direct een halve liter van je eigen sorbetijs verkoopt.”

Mulder raadt ondernemers dan ook aan om de kalender goed in de gaten te houden. Hoewel er vaak alleen aandacht wordt besteed aan feestdagen als Kerst en Pasen, is er namelijk altijd wel een reden voor een feestje. Denk de komende periode vooral aan dagen als Koningsdag, Moederdag, het Eurovisie Songfestival, het EK en de Olympische Spelen. Mulder: “Als beginnende ondernemers mij informatie vragen over ijs, benoem ik altijd dat dit product een feestje is. Mensen zijn blij als ze ijs kopen.” IJs is daarom bij uitstek hét product om een bijzonder moment te vieren.

Verrassingselement

Laan heiloo_Pistache Framboos Sfeer cmyk

Door met unieke producten te komen, val je als ondernemer op bij de klant. Volgens Mulder is het daarom een goede zet om ook in drukke periodes met originele recepten aan de slag te gaan. “Bijvoorbeeld door het hele jaar door ijstaarten aan te bieden, iets wat nu vaak alleen in het laagseizoen wordt gedaan. Natuurlijk kost dat tijd, maar wanneer het juist wel lukt om dit ook in drukke periodes aan te bieden maak je optimaal gebruik van de hogere kassa-aanslag. Juist als je veel klanten hebt, tikt dat aan.”

Het aanpassen van producten hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Ook met een oranje hoorntje op Koningsdag val je op. Daarnaast is het mogelijk om ook met andere producten iets bijzonders te doen. Neem bijvoorbeeld milkshakes, die in Nederland per hoofd van de bevolking het meeste worden gedronken van heel Europa. Door milkshakes om te toveren in een luxeproduct door middel van ambachtelijk vanille-ijs en een goede fruitpuree, maak je onderscheid. Dit vraagt om een investering, maar is de moeite meer dan waard. “Luxe milkshakes zijn een fantastische manier om de kassa-aanslag aanzienlijk te verhogen. Daarmee verdienen ze zichzelf terug.” Vaak heeft de ijssalon alle ingrediënten al in huis om voor dat verrassingselement te zorgen.

Klantenbinding

Laan heiloo_Pistache Framboos Sfeer cmyk

Bijzondere producten leveren niet alleen direct geld op, maar zorgen er ook voor dat klanten bij dezelfde ijssalon terugkomen. Wanneer iemand een bijzondere ijstaart voor Moederdag in een ijssalon haalt, blijft dit de klant bij. Daarnaast kun je erop inspelen met acties, bijvoorbeeld door hen een gratis ijsbolletje aan te bieden bij een volgende aankoop.

“Aan klantenbinding werk je niet alleen bij mooi weer, maar gedurende het hele jaar,” benadrukt Mulder. Met het aanbieden van bezorging kan hier nog meer op worden ingespeeld. “Bezorging is een blijvende factor. Hiermee kun je met verrassende smaken een feestje bij de klant thuisbrengen. De ijssalons die dat nu doen, blijven in the picture. Zo geven zij direct een extra boost aan de zomer.”

Laan Heiloo wil ondernemers met hun ideeën vooral aan het denken zetten, en hen triggeren om creatief aan de slag te gaan. Iedere ijssalon kan hier zijn eigen twist aan geven. Mulder: “Maar als ondernemers smaak-ideeën hebben waarvan ze niet weten hoe ze die moeten maken, dan helpen wij graag.”

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Laan Heiloo: info@laan.nl of kijk op www.laan.nl.

Lees ook
Een ijsje mét pit

Een ijsje mét pit

Na de drukte van de zomerpiek is er voor veel ijsbereiders weer ruimte om aan de slag te gaan met extra speciale ijscreaties. Frisse sorbetsmaken maken in het najaar plaats voor warme en romige smaken zoals mokka, appeltaart en chocolade. Laan Heiloo helpt graag mee om uw klanten ook dit seizoen te blijven verrassen. Sla de winterslaap over en presenteer...

Huupkens IJs in Weert viert 80-jarig jubileum

Huupkens IJs in Weert viert 80-jarig jubileum

In oorlogstijd met de verkoop van ijs beginnen. Lies Koppen had het lef en stond daarmee aan de wieg van Huupkens IJs in Weert. Dit jaar bestaat deze ijssalon van Wil en Gerty Koppen maar liefst 80 jaar. Bovendien hebben ze een mooie staat van dienst: ze wonnen de Gouden IJsspatel (in 2019) en waren ‘Beste ijssalon van Nederland’ (in 2015).

Een ijsje van goede kwaliteit begint bij een goede ijsmix

Een ijsje van goede kwaliteit begint bij een goede ijsmix

‘Het maakt niet uit welke smaak je aan het ijs wilt geven, je voegt de juiste hoeveelheid toe en het ijs is perfect.’ Als dat het geval was, dan kon iedereen ijs maken. Maar ijsbereider is een vak, dat moet je leren en met de nodige ervaring verder cultiveren. Van een mix die niet goed in elkaar zit, kan je nooit een goed ijsje maken.