In de winterperiode sluiten veel ijssalons voor een paar maanden de deuren. Maar ook wanneer het buiten vriest, loont het om ijs te verkopen. Laan Heiloo legt uit hoe je als ijssalon ook in de winter succes boekt.

Hoewel ijssalons in de zomer de grootste omzet draaien, lopen de vaste lasten in de winter gewoon door. De ijssalon openhouden in de winter biedt gelukkig een hoop kansen. Door creatief met ijsrecepten en nieuwe producten aan de slag te gaan, blijf je als ijssalon onder de aandacht. “Producten die je in de winter verkoopt, zorgen ervoor dat klanten je bij mooi weer opnieuw weten te vinden,” legt Joop Mulder, verkoopleider bij Laan Heiloo, uit. Het overslaan van een winterstop zorgt voor continuïteit in de ijssalon. “Als het weer niet uitnodigt voor de impulsaankoop van een ijsje, beschik je toch over een verdienmodel.”

Originele smaaksensaties

Laan Heiloo_Overwinteren

Om klanten in de winterperiode enthousiast te maken voor koude producten, moet je origineel zijn. In de vrieskou zijn mensen vooral op zoek naar warmte. Warme smaken als chocola en noten doen het daarom goed bij koud weer. Ook kun je bubble wafels of crêpes inzetten voor een heerlijke warm-koud sensatie. “Daarnaast hoeven ijsjes niet zoet te zijn,” vertelt Mulder. “Hartige smaken als kaas, tomaat en rode peper zijn uitermate geschikt voor de wintertijd.”

Kennis opdoen tijdens workshops en seminars

Om ijssalons te inspireren, organiseert Laan Heiloo in het najaar diverse workhops. Zo staat er voor november een social media workshop op de planning. “Social media is een belangrijk middel om ’s winters met klanten in contact te blijven.”

De 15e editie van het IJsseminar vindt eveneens in november plaats. Dit meerdaagse seminar is gericht op het vergroten van kennis. Gevorderde en beginnende ijsbereiders kunnen deelnemen. Vorig jaar ging het seminar vanwege de coronapandemie niet door. “Natuurlijk houden we ook dit jaar rekening met de ontwikkelingen. We spelen in op de dan geldende richtlijnen, maar kijken ook naar digitale oplossingen. Laan Heiloo doet er alles aan om het ijsseminar dit jaar door te laten gaan.”

Afhalen en bezorgen

Naast bijzondere recepten en een uitgebreide kennis vraagt de winterperiode om extra inventiviteit. Wanneer klanten niet zomaar de ijssalon binnenwandelen, kun je ervoor kiezen om het ijs naar de klant toe te brengen.

Veel ijssalons leveren hun producten aan restaurants. “Dit is een redelijk eenvoudige manier om ijs te blijven verkopen in de winterperiode.” Maak goede afspraken om optimaal van de samenwerking te profiteren. Vraag een restaurant bijvoorbeeld om de naam van je ijssalon te vermelden op de menukaart. Op die manier zorg je direct voor meer naamsbekendheid.

Een andere mogelijkheid is om klanten ijs te laten afhalen. Dit maak je extra interessant door klanten een recept mee naar huis te geven. “Mede door corona willen mensen zichzelf thuis meer verwennen met luxe, maar ook makkelijke, gerechten.” Laan Heiloo speelde hier vorig seizoen op in door een receptenkaart voor Scroppino te creëren. Klanten haalden het benodigde ijs op in de ijssalon en gingen er vervolgens thuis mee aan de slag. “Met dit soort acties wordt ijs echt een beleving en zorg je ervoor dat de klant jouw ijssalon niet vergeet.”

Blijft u graag op de hoogte van inspirerende recepten en acties voor aankomende winter? Ga dan naar laan.nl of volg Laan Heiloo op social media.

Bakkerij Schuld gaat de uitdaging aan

Laan Heiloo_Bakkerij Schuld

Bij De Kleine IJsfabriek van Bakkerij Schuld in Elburg is aan inventiviteit geen gebrek. De ijssalon opende in 2019 de deuren en is onderdeel van een indrukwekkend totaalconcept: een combinatie van een bakkerij op twee locaties, een chocolaterie, een bakkersmolen én een ijssalon.

“We hadden twee moeilijk aanloopjaren,” vertelt eigenaar Jan-Aart Schuld. Verschillende tegenslagen gooiden in eerste instantie roet in het eten. Mede dankzij de hulp van Laan Heiloo is de ijssalon nu een succes en durft Schuld het aan om dit jaar ook in de winter open te blijven. Schuld: “Joop Mulder stimuleerde ons onder andere om scholen te benaderen met waardebonnen. Met behulp van dit soort marketingacties hebben we nu naam gemaakt.”

Voor de winterperiode zit Schuld boordevol creatieve ideeën. “Voor het winterassortiment overwegen we andere smaken. We combineren nu al producten uit de chocolaterie met ijs. Dit willen we verder uitbouwen.” Ook gaat Schuld aan de slag met ijstaarten. “Deze willen we ook in onze webshop verkopen.”

Voor meer continuïteit in de ijssalon, adviseerde Laan Heiloo om ook ijs aan de horeca te verkopen. De Kleine IJsfabriek levert hun ijscreaties nu aan zowel de eigen horeca-afdeling als aan andere restaurants.

Dankzij het unieke concept, de originele smaakcombinaties én de succesvolle webshop kan Bakkerij Schuld ook ’s winters een geluksmoment bij de klant bezorgen. Schuld: “Het geluksmoment is de mooiste bijdrage van de ijssalon aan ons totaalconcept.”

Altijd op de hoogte blijven?