IJs en oliebollen, een gouden combinatie

Everbake 2_Vakblad IJs 51

Paul Homan van Paul’s IJs uit Almere is ruim 20 jaar actief binnen de horeca-/ ijs-/ bakkerijbranche waarvan de laatste 10 jaar met een ijssalon en mobiele ijswagens. “In mijn jeugd bakten mijn neven altijd al oliebollen voor hun supermarkt in Amsterdam en boekten daar enorm succes mee”, vertelt Homan. “Dit is mij altijd bij gebleven en daarom heb ik destijds besloten om naast het verkopen van ijs mij ook te richten op de verkoop van oliebollen.”

Het bleek een gouden greep! Homan is eenvoudig begonnen met een kleine mixer en een geleende frituurpan wat al snel een succes bleek. Maar Homan constateerde ook dat hij het groter moest gaan aanpakken. “Ik ben mij gaan oriënteren, bezocht een demomiddag van EverBake, heb mij laten voorlichten bij grondstoffenleveranciers en ik volgde een trainging bij het NBC in Wageningen. Na enige tijd perfectioneren en zoeken naar een efficiënte werkwijze, resulteerde dit alles in een super-recept.” Dat laatste is misschien nog wel het allerbelangrijkste: efficiëntie en een constante baktemperatuur. Het proces van bereiden tot bakken moet van begin tot eind kloppen, alleen dan krijg je een superlekkere oliebol. “Ik vind mijn eigen oliebol natuurlijk het allerlekkerst”, vertelt Homan met een grijns op zijn gezicht.

Goede apparatuur

Everbake 1_Vakblad IJs 51

“Goede apparatuur is dus een vereiste en daarom investeerde ik ook in nieuwe Creare 1000 en een doseermachine. Wat een verademing was dat, de diepte van de bak is precies goed, de hoogte ten opzichte van de doseermachine werkt perfect. De olie is makkelijk af te tappen en eenvoudig schoon te maken, stevige dompelrekken en het allerbelangrijkste de constante temperatuur van de warmte-elementen.”

Doorslaand succes

“Voor mij als ijsverkoper is het altijd een doorslaand succes geweest. Het is super leuk om je klanten in de winter weer te zien, je houdt contact, vertelt ze dat je in de winter oliebollen gaat bakken en ze gunnen het je in de winter óók. Wel probeerden we ons altijd te blijven onderscheiden met receptuur en door eens wat anders te bakken, bijvoorbeeld kleine optiebolletjes (formaat bitterbal).”

Omzet-technisch zijn oliebollen erg interessant volgens Homan: “Bijna niemand koopt één oliebol, maar meestal een zak van 10 stuks waar je makkelijk 8 euro voor kan vragen. Dit in tegenstelling tot een bolletje ijs van 1,20 tot 1,50. Zeker richting 31 december, dan koopt de gemiddelde klant zo 4 of 5 zakken van 10 oliebollen. En extra pluspuntje: je kan je werknemer(s) ook in de winter werk bieden.”

Homan besluit: “Als je op zoek bent naar extra omzet in de winter, dan kan ik je dit zeker aanraden. Bedenk wel goed dat het een groot deel van de winterstop opeist en het kost je je rust en vakantie. Eigenlijk moet je al in oktober beginnen met bakken zodat iedereen jou weet te vinden in december. Daarnaast geeft het je de tijd om tot een goede werkwijze te komen en tot de allerlekkerste oliebol. Begin niet pas in december, dan ben je echt te laat. Last but not least: doe het goed of doe het niet!”

everbake_logo

EverBake Group
Fazantendreef 25
8251 JR Dronten
088 – 73 000 00

www.frituurlijnen.nl

Lees ook
Sigep verplaatst naar maart 2021

Sigep verplaatst naar maart 2021

Sigep is de grootste ijsbeurs ter wereld. Maar de laatste jaren gaan bezoekers niet meer alleen voor ijs naar Rimini, maar ook voor brood, banket, chocolade en koffie. Deze beurs stond gepland voor januari 2021, maar vanwege de coronacrisis heeft de organisatie besloten om de beurs te verplaatsen naar maart 2021. Met zowel een fysieke als een digitale...

IJs - Marleen Visser

IJs - Marleen Visser

IJs heeft dertig van de meest verrukkelijke en verrassende ijsrecepten van de zomer voor je verzameld. Te maken met óf zonder ijsmachine en geschikt voor beginnende en ervaren ijsmakers.

Overwinteren na het coronaseizoen

Overwinteren na het coronaseizoen

Onzekerheid is troef in 2020. Gelukkig hebben we wel kunnen profiteren van een zomer met overwegend goed weer, een geluk bij een ongeluk. Je kunt dat natuurlijk van twee kanten bekijken: wat had ik omgezet als er geen corona was geweest, maar de benadering ‘hoe veel verder was de omzet weggezakt met ook nog een slechte zomer’ lijkt beter te helpen.