Kansen vergroten, betekent over het algemeen onderscheid vermogen onder de loep nemen. Waar bent u goed in en hoe onderscheidt u zich van andere ijsaanbieders? Welke acties moeten er genomen worden om deze voorsprong te behouden, maar vooral uit te bouwen?

Door Koos Klein

Binnen de branche zijn er vele podia waar u zich kan laten beoordelen. De uitkomsten kunnen, als ze positief zijn, een mooi uithangbord betekenen voor uw salon. Het geeft mogelijkheden op extra publiciteit en daarmee biedt het extra kansen op het vergroten uw marktaandeel. Maar de uitkomsten zijn ook een signaal voor de bedrijfsvoering en de interne organisatie. Want winnen doet u met het hele team, maar een minder resultaat betekent ook verbeterpunten voor u en uw team. Wie dit oppakt, wacht niet af maar neemt initiatief en haalt het maximale uit een beoordeling.

Wedstrijden

Op 30 november was weer de Algemene Leden Vergadering van de VAIJ in het IJscentrum in Wageningen. Op deze dag is uitleg gegeven over de IJsVak-Wedstrijden. De wedstrijd om de Gouden IJsspatel krijgt in 2017 een andere opzet. De wedstrijd om de Gouden IJscreatie zal weer op het podium worden gehouden.

En natuurlijk is er weer de verkiezing van de IJssalon van het Jaar. Is úw salon de opvolger van ijssalon De Hoop in Blaricum? Bent u al aan het nadenken hoe u kans denkt te maken op een prijs? Zet alvast in uw agenda: 21 en 22 februari 2017, IJsVak-Wedstrijden in Uden. Een wedstrijd die ieder jaar weer vele winnaars oplevert waaruit weer kansen ontstaan om uw vakmanschap te etaleren. Dit jaar gaat het om het lekkerste hazelnootijs. Hier liggen kansen om u met uw collega’s in wedstrijdverband te meten, maar vooral om uw onderscheidend vermogen ten opzichte van andere ijsverkooppunten te kunnen vergroten.

De laatste maanden heb ik een aantal ondernemers bezocht die voor hun ijssalon(s) op zoek zijn naar een overnamekandidaat. Mooie bedrijven die een prima rendement opleveren, dus aantrekkelijk zijn voor overname. Voor deze bedrijven ben ik op zoek naar opvolgers. De factor tijd is daarbij belangrijk. Sommige ondernemers onderschatten de duur van een overnameproces. Dit proces kan het beste vroegtijdig worden gestart. Niet alleen is de kans op het vinden van een geschikte kandidaat dan groter, het biedt ook meer mogelijkheden voor een voor beide partijen fiscaalvriendelijke overname.

Opleiden in praktijk

Met een aantal partijen binnen de ijsbranche, onder meer met Bakeplus, hebben wij een succesvolle lancering van ‘Goed van Start’ gehad. Verschillende aspirant-ondernemers maken al gebruik van onderdelen die dit initiatief biedt. Hieruit blijkt wel dat er behoefte is aan gerichte begeleiding bij de start van een bedrijf. Om de continuïteit in de branche te waarborgen, zal een groot gedeelte van de overnemers door de branche in de praktijk moeten worden opgeleid. Hebt u úw opvolger al in huis? Of kent u kandidaat-ondernemers? Ik kom graag met u in

contact.

De auteur, Koos Klein, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, tel. 071 – 34 19 000. Meer informatie: www.bouwer-officer.nl of via 06 – 20 364 698.

Altijd op de hoogte blijven?