VOC bezorgt ijssalons samenwerking met pepernotenfabriek

4 december 2020 Linda van ’t Land

De Verenigde Ondernemers Club (VOC) van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum heeft de handen ineengeslagen met pepernotenfabriek Van Delft. In negen ijssalons liggen dit najaar de bekende kruidnootjes in ruim twintig verschillende smaken. “Ambachtelijk ijs en luxe pepernoten passen perfect bij elkaar”, vindt ijsbereider en aanjager van deze pilot Joost Coolegem.

Tekst: Linda van 't Land | Foto's: Van Delft

In 2019 werd er in Nederland een recordaantal van zeven miljard pepernoten verkocht. “Dit jaar halen we dat niet”, voorspelt Gert-Jan Blom, salesmanager bij Van Delft, de pepernotenfabriek in Harderwijk die verantwoordelijk is voor de productie van zeven op de tien verkochte pepernoten in Nederland. “We hebben allemaal last van corona. Het straatbeeld is met name in de grote steden significant anders dan voorgaande jaren. Toch denken we dat onze omzet redelijk op peil blijft, met name door de toenemende verkoop van onze chocolade kruidnoten.”

Luxe kruidnootjes

IJs en Pepernoten_Foto Van Delft_2

De luxere variant van het kruidnootje, verkrijgbaar in meer dan vijftig verschillende smaken variërend van tompouce tot stroopwafel en van pistache tot karamel zeezout, is dit najaar in circa twintig populaire smaken ook bij verschillende ijssalons te koop. Van Delft heeft namelijk de handen ineengeslagen met de Verenigde Ondernemers Club (VOC) van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum. “IJssalons zijn relevant tót de herfstvakantie”, aldus Gert-Jan Blom. “Wij zijn dat juist vanáf de herfstvakantie. Bovendien hebben ijs en pepernoten gemeen dat ze altijd een glimlach op iemands gezicht toveren. Het zijn cadeautjes: om te geven en om te krijgen. Daarom denken wij dat onze pepernoten uitstekend in ijssalons verkocht kunnen worden.”
Huize Holland in Uden is op uitnodiging van de VOC in de pilot gestapt en is blij met de aanvulling vanuit Van Delft op het assortiment. “Wij zijn geïnteresseerd in meer lekkere dingen dan ijs alleen en verkochten in de winter altijd al chocolade”, vertelt medewerkster Astrid Kok. “Nu onze horeca sterk beperkt wordt door de coronamaatregelen, hebben wij het bedrijf omgebogen richting een cadeauwinkel met producten van hoogstaande kwaliteit. We maken met onze artikelen onder andere veel kerstpakketten voor bedrijven. In dat aanbod passen de kruidnootjes van Van Delft in uiteenlopende kleuren en smaken uitstekend. Mensen die van lekkere dingen houden, kennen immers ook Van Delft!”

Kruidnoten of pepernoten?

Technisch gezien verkoopt Van Delft vooral kruidnoten en geen pepernoten. Pepernoten worden namelijk gemaakt van roggemeel, vermengd met een beetje anijs. Het resultaat is een vierkant dobbelsteentje van peperkoek met een anijsachtige smaak. Kruidnoten zijn het brosse broertje van pepernoten: deze worden gemaakt met speculaaskruiden en smaken dus ook heel anders. In de volksmond heten kruidnoten pepernoten: de brosse variant wordt aanzienlijk meer verkocht.

Impulsaankoop

IJs en Pepernoten_Foto Van Delft_3

Ook Joost Coolegem, eigenaar van IJssalon Matteo in Oisterwijk, is enthousiast over het aanbod van Van Delft in zijn zaak. “Een aantal jaren terug heb ik geprobeerd de verkoop van ons ijs buiten het seizoen met vlaaien hoog te houden. Dat was niet zo’n succes. Een vlaai is meteen vrij veel en nodigt niet uit tot een impulsaankoop. Dat ligt anders met kruidnootjes. Daarom ben ik heel blij dat de VOC deze samenwerking met Van Delft heeft willen zoeken. Ambachtelijk ijs en luxe pepernoten: die passen perfect bij elkaar.”
Eigenlijk is Joost zelf de aanjager van de samenwerking geweest. “Ik heb een dame in dienst genomen, die ik graag een vast contract wilde aanbieden maar voor wie ik in de winter onvoldoende werk had. Ik heb haar uitgedaagd met een plan te komen en zij stelde een samenwerking met Van Delft voor. Zo is het balletje gaan rollen.”

Negen ijssalons zijn in de pilot gestapt: na de feestdagen wordt de samenwerking geëvalueerd. Joost vermoedt dat de uitkomsten positief zijn. “In de winter bied ik minder ijs aan: minder smaken in smallere bakken die ik minder vol doe, om de kwaliteit van het ijs te waarborgen. Door de verkoop van pepernoten kan ik langer en meer dagen per week open zijn. Je hebt als ijssalon toch uren en omzet nodig, om eventuele huur te kunnen betalen en om je personeel te behouden. Daarom is deze aanvulling op ons assortiment zeer welkom.”

Zijn klanten reageren enthousiast. “Een pepernootje uitdelen, is een zakje verkopen: dit aanbod verkoopt zichzelf.” Of hij dan misschien ook ijs met pepernoten gaat maken? “Ik ga het zeker een keer proberen”, lacht hij. Ook Huize Holland wil met de kruidnootjes gaan experimenteren. “Wij gaan ze beslist gebruiken als decoratiemateriaal, bijvoorbeeld in de chocoladeletters die wij zelf gieten.”

B2B webshop

IJs en Pepernoten_Foto Van Delft_4

Van Delft heeft flink in de samenwerking met ijssalons geïnvesteerd. De consumentenwebsite is aangepast, zodat ook ijssalons hier business-to-business kleinere hoeveelheden kunnen bestellen. Dit betekent dat zij geen complete pallets hoeven af te nemen, maar toch zichzelf kunnen bevoorraden. Van Delft heeft alle deelnemende ijssalons bijbehorende verpakkingsmaterialen en geheel vrijblijvend een aantal stukken meubilair aangeboden, waarvan zij bij de inrichting van de shop-in-shop gebruik konden maken. Ook kunnen ijssalons desgewenst leuke, commerciële teksten bij Van Delft opvragen om te gebruiken bij bijvoorbeeld relatiegeschenken of in online en offline reclamematerialen. “Ik denk dat ijssalons en Van Delft elkaar zeker versterken”, aldus Gert-Jan Blom. “Ons aanbod past bij lekkerbekken, die zichzelf graag verwennen. IJssalons hebben daarnaast toegewijd personeel staan en zijn al bekend bij de lokale klant. Zo helpen wij elkaar deze lastige winter door!”

Ben je benieuwd naar de resultaten van deze pilot? Of heb je belangstelling om volgend jaar ook pepernoten van Van Delft in jouw ijssalon te verkopen? Neem dan tijdig contact op met de VOC (Willy Rooswinkel, willyrsw@gmail.com).

Lidmaatschap Vereniging Ambachtelijk IJscentrum en een VOC

Als lid van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum kun je deelnemen aan één van de tot nu toe zes VAIJ Ondernemers Clubs. In zo’n groep van maximaal tien ambachtelijke ondernemers – van buiten jouw verspreidingsgebied – kun je kennis uitwisselen en ervaringen delen. Zo kom je als ondernemer samen verder.

Altijd op de hoogte blijven?