Net voor de lockdown in maart opende Stéfano Zuliani een tweede vestiging van zijn ijssalon Zuliani’s Gelato. Vakblad IJs! sprak hem over de keuzes die dan op je afkomen en de tips die hij heeft voor andere ijsbereiders.

Foto’s: Jacky van Schaijk

Welke keuzes komen er kijken bij een nieuwe vestiging?

“We hadden al één salon in Zoetermeer, in de Dorpsstraat. Ik ben een geboren Zoetermeerder en ik ben ervan overtuigd dat we heel goed ijs hebben, dus wilde ik dat op een nog betere plek in Zoetermeer kunnen verkopen: het Stadshart [het winkelcentrum van Zoetermeer, red.]. Daar komen veel mensen, dus kunnen we ons ijs aan een groter publiek presenteren. We zochten vervolgens een pand met maar weinig vierkante meters voor onze loketverkoop. Het nieuwe pand is 2,5 bij 5,5 meter, wat ideaal is voor een brede vitrine. Waar we ook rekening mee hebben gehouden, is dat bijna alle horeca aan de andere kant van het Stadshart zit, terwijl de grote publiekstrekkers zoals de Albert Heijn XL en de Primark juist aan onze kant zitten. In ons ideale pand zat eerst de franchiseketen Cinnabon en ik heb lang met de eigenaar overlegd of we het van haar konden overnemen. Na een jaar hebben we er in overleg met het Stadshart kunnen intrekken.”

Welke partijen hebben je hierbij geholpen?

IJssalon Zuliani’s Gelato_Foto Jacky van Schaijk_2 (© Jacky van Schaijk)

“Het Stadshart is hierbij een belangrijke speler geweest. Zij moesten ons de toestemming geven om het pand te gebruiken, maar ze hebben veel eisen. We moesten een heel duidelijk plan en onze huisstijl presenteren en bewijzen dat we echt een toevoeging aan het winkelcentrum zouden zijn. Ze willen niet drie dezelfde soort zaken op een rij. Met een investering van de bank hebben we verder eigenlijk alles zelf gedaan.”

Welke keuzes maak je op het gebied van apparaten en ingrediënten?

“In 2014 begon ik met een ijskar van Marktplaats. Het ijs kocht ik in en de bakjes kwamen van Gelato+. De vertegenwoordiger van Gelato+ wees me er toen op dat Frigomat een goedkopere lijn heeft en daar ben ik toen bij Arjan Nijenhuis naar gaan kijken. Ik had echt een klik met hem, dat is belangrijk. Hij staat altijd voor je klaar als er wat is. Inmiddels hebben we de duurdere lijn van Frigomat staan, die apparaten doen sneller hun werk en hebben meer capaciteit.
Voor het ijs zelf kiezen we ervoor om verse melk van de boer te gebruiken. Die melk is nog niet afgeroomd en daardoor zit alles aan vet en eiwitten er nog in waardoor we zelf minder room hoeven toe te voegen. Dat is wel wat bewerkelijker. Ons fruitijs is allemaal op sorbetbasis en wordt gemaakt van vers fruit, uitzonderingen daargelaten.”

Klopt het dat het interieur zelfgemaakt is?

IJssalon Zuliani’s Gelato_Foto Jacky van Schaijk_3

“Dat klopt. Mijn vriendin is grafisch vormgever en zij verzorgt de huisstijl, die is blauw met wit. Daar pasten we de gevel en de inrichting vervolgens op aan; alles in overleg met mijn zus [Angelina, ook werkzaam in de salon, red.] en mijn vriendin. Voor de tegels hebben we bruin- en grijstinten gekozen, omdat het met bruin wat warmer wordt dan als je alles blauw zou maken. We hebben zelf de tegels gedaan, mijn vader werkt met steen dus dat was leuk om te doen. Onze kleding heeft dezelfde kleuren grijs en bruin als de tegels, met alleen het logo in het blauw.”

Wat maakt Zuliani bijzonder, waarom komen klanten terug?

“De allerbelangrijkste reden is denk ik wel de uitstekende kwaliteit, als je dat over je eigen ijs mag zeggen, haha. Daarbij komt dat we niet te gierig zijn qua volume: we scheppen altijd grote bollen en zorgen voor een goede prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast vinden wij klantvriendelijkheid erg belangrijk en hebben we volgens mij wel een hoge ‘gunfactor’; iedereen die hier komt, kent ons van gezicht. Ik bezorgde ook zelf het ijs toen we tijdens de lockdown een bezorgdienst hadden. Verder werken we graag samen met lokale ondernemers; de Turkse supermarkt bij ons om de hoek heeft bijvoorbeeld geweldige aardbeien en we vertellen dat we ze daar kopen. Dat werkt wederzijds versterkend, en de mensen weten hierdoor dat we echt verse ingrediënten gebruiken.”

Altijd op de hoogte blijven?