Veenhuizen Groep groeit in ijsbranche

28 februari 2020 Michelle de Koning

Al ruim 33 jaar is koeltechniek de basis van de Veenhuizen Groep. En van koeltechniek is de stap naar ijs een kleine. “Alles met koelen en vriezen past bij ons.” En onlangs sloot Veenhuizen ook nog een overeenkomst met de Food Innovation Academy. “Wij zochten een opleidingspartner en hebben die in de FIA gevonden.”

Ooit begonnen als koeltechnisch bedrijf – door de vader van de huidige directeur Patrick Veenhuizen – groeide Veenhuizen door de overnamen van onder meer het onderhoudsdeel van LaPlace (in 2010) en MIWE Agency Nederland in Barneveld. Daarmee kwamen ook medewerkers bij Veenhuizen met ervaring op verschillende vakgebieden. “Gerard Wermelink – nu accountmanager Bakery Solutions bij de Veenhuizen Groep – werkte in Barneveld en is bakker van huis uit, dus daarmee kregen we die kennis in huis”, vertelt Patrick Veenhuizen. “De rode draad in ons werk is dat alles gekoeld moet worden, of dat nu om Coca-Cola gaat waar we al jaren de service voor doen, bakkerijen, of om voeding voor ziekenhuizen. We verkopen veel techniek, maar het draait om de periode daarna. Ik zeg altijd: iets verkopen is makkelijk, service en onderhoud is voor de lange termijn.”

Groei in ijs

Zo’n tweeënhalf jaar geleden kwam Veenhuizen voor het eerst in contact met Slob Koudetechniek. Dat werd in eerste instantie geen deal, maar afgelopen zomer zijn de beide bedrijven er toch samen uit gekomen. Met de toevoeging van Slob Koudetechniek aan de tak Cool Solutions van de Veenhuizen Groep werd de slagkracht van Veenhuizen groter dan ooit tevoren. Klanten konden al bij Veenhuizen terecht voor food service solutions, bakery solutions en climate solutions. Met de slimme oplossingen van Slob is de tak Cool Solutions een mooie en complete aanvulling op het totaalaanbod van Veenhuizen. “Zo zagen we dingen mooi bij elkaar komen”, vertelt Patrick Veenhuizen. “Bakkers gaan steeds meer met ijs doen, dus ook voor die tak van ons bedrijf is het mooi om meer op het gebied van ijs te kunnen bieden. Koelen en vriezen past bij onze core business natuurlijk en met salesmanager Menno Neutel erbij kunnen we in de ijsbranche doorbouwen aan ons merk.”

Opleidingen

Dat doorbouwen ziet Patrick ook in de vorm van opleidingen. Veenhuizen Groep sloot onlangs een partnerschap met de Food Innovation Academy in Vlaardingen. Patrick: “Ik roep eigenlijk al 33 jaar dat er problemen gaan ontstaan doordat er nauwelijks nieuwe koeltechnische mensen voorhanden zijn. Mensen zijn niet gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan, terwijl het een heel mooi vak is. En dat tekort aan goede mensen geldt niet alleen voor de koeltechniek, daar heeft de hele voedingsmiddelenbranche mee te maken.”

Gerard Wermelink vult aan: “Wij zijn actief op zoek naar partners die zorgen voor training en opleiding in relatie tot de merken die wij vertegenwoordigen. De FIA is voor ons zo’n partner en we denken een ‘perfect match’ te hebben gevonden. Het partnerschap van de Veenhuizen Groep/MIWE met de Food Innovation Academy behelst aan de ene kant de levering van een elektrische etage-oven en een rotatie-oven voor brood, twee rem-rijskasten, een etage-oven voor banket, drie winkelovens, een vries- en koelcel en ovenkarren en -platen. Service en onderhoud worden eveneens meegenomen. Aan de andere kant wil MIWE jaarlijks bakseminars organiseren in de BIA waarbij de Duitse firma haar ‘Meisterbäcker’ inzet en laat samenwerken met de proefbakkers van de FIA.

Patrick: “Je hoeft niet altijd gelijk iets te bereiken als je ergens aan meedoet. Het motiveren en inspireren van mensen en ze kennis laten maken met ons vak en met de apparatuur, dat is belangrijk. Voor onze branche en uiteindelijk natuurlijk ook voor ons. De studenten van vandaag zijn onze klanten van morgen. Dus op langere termijn kunnen we er zeker iets aan hebben. Maar dat is niet de belangrijkste reden om nu mee te doen. Wij zochten een opleidingspartner en hebben die in de FIA gevonden.” Menno Neutel vult aan: “En de inhoudelijke samenwerking met een opleidings- en onderzoeksinstituut spreekt ons ook aan. Hoe mooi zou het zijn als we met onze pannenkoekencaroussel bijvoorbeeld op zoek kunnen naar nog efficiëntere manieren om ermee te werken. Misschien zijn we qua techniek wel uit-ontwikkeld, maar op het gebied van grondstoffen is er vast nog meer mogelijk. Daar hebben we partners voor nodig en kunnen we onderzoek bij gebruiken.”

Toekomstplannen

Zijn er naast de plannen met de FIA nog meer samenwerkingen te verwachten? “Mij kennende staat er altijd wel wat te gebeuren”, lacht Patrick. “Er zal echt nog wat op mijn pad komen. Ik werk graag samen met verschillende partijen. Maar Veenhuizen is de basis en we willen langzaam groeien.” Toch kan hij al wel vertellen dat per 1 april – nee het is geen grap – de Coca-Cola-afdeling Field Service aan Veenhuizen Groep verkocht zal worden. “Dan komen er veel mensen bij, en wederom: het versterkt ons alleen maar, want het past bij wat we al doen.”

 

Altijd op de hoogte blijven?