Sigep 2022: IJs en patisserie

26 april 2022 Clara Bloemhof Michelle de Koning Vakblad IJs

De thema’s milieu, duurzaamheid en vegan sieren de stands. Maar de euforie rondom het eindelijk weer bijeen kunnen komen, komt tot uiting in het kleurrijke ijs en de patisserie tijdens de ‘dolce’ vakbeurs Sigep 2022.

Het is rustiger dan elke andere editie van de expo, die het dit jaar over een andere boeg gooit. Waar eerst gelato voorop stond in de communicatie, staan nu de categorieën chocolade, koffie, brood en banket op gelijke hoogte. De organisatie spreekt ook van ‘The Dolce World Expo’. De relatieve rust op de beursvloer komt vooral door het ontbreken van een aantal voorname partijen. Zowel grondstoffen- als machineleveranciers. Je kunt ervan balen, maar het biedt ook voordelen. Je hoeft nu niet over de koppen te lopen om een ijsje te proeven. Degenen die er wél staan, nemen ruimschoots de tijd voor je.

IJs en patisserie krijgen deze vakbeurs evenveel aandacht. Ook de vitrineproducenten hebben hierover nagedacht. Patisserie zichtbaar? Dan ook het ijs. BRX presenteert VISTA: meubels waar patisserie en ijs op gelijke hoogte te zien zijn. Door middel van open pozetti, met het ijs mooi gedecoreerd.
eiland gevuld met macarons

Bij Ifi treffen we de heren van Valmar Nederland en Johan Rikken, die namens IJstotaal het vitrinemerk vertegenwoordigt. In het oog springt een zwarte vitrine die zweeft op een ronde zuil. “We hadden hem al in het wit, maar deze nieuwe zwarte uitvoering geeft een extra luxe uitstraling”, vindt Folkher Langejans (Valmar). “De kleuren van de patisserie knallen er bovendien echt uit.” Of het iets is voor de gemiddelde ijssalon? “Dat valt te betwisten”, reageert Rikken. “Toch zou zo’n eiland, bijvoorbeeld gevuld met macarons, in bepaalde zaken niet misstaan.”

Felle kleuren maar geen blauw

Sigep 2022_Foto MIchelle_1

“Zwart geeft een extra luxe uitstraling”, vertelt Folkher Langejans (Valmar).

Een ronde over de beursvloer leert dat er niet zuinig geweest is met knalgeel, knalrood en zelfs felgroen. Knallen met kleur mag dus, maar blauw is naar de achtergrond verdwenen. De artificiële indruk die dergelijke kleuren kunnen geven worden gecompenseerd door het toepassen organische vormen in de decoratie. Een swirl in ton-sur-ton, gebogen ovalen, halve staande cirkels van chocolade. Geen kant-en-klare decoraties, maar alles handgemaakt. Een petitfour afwerken met een kleurtje? Zorg ervoor dat geen portie hetzelfde is. Het vakmanschap blijft vooropstaan.

Vegan ijs

Dan het ijs. Eén trend valt niet meer te ontkennen: vegan. Bij Fructital staat in bijna iedere bak ijs een prikker met ‘We Love Vegan’. Bij een aantal zelfs aangevuld met ‘sugar free’. Yoghurt, vanille, gianduja, Sachertorte.

Exportmanager Ilaria Vesco vertelt er enthousiast over. “We zijn lang bezig geweest om te komen tot een basismix die goed smaakt. Want voor de meeste mensen is het nog steeds zo dat een lekker ijsje, een melkbasis heeft. Dus als je een ijsliefhebber voor de eerste keer een vegan ijsje laat proeven, dan moet die indruk in één keer goed zijn. Anders komen ze er niet voor terug. Ik kan gerust zeggen: we hebben hét vegan ijsje ontwikkeld. De basis bestaat uit sojamelk en rijstebloem. Je voegt water toe en je basisijsmix is klaar. Je kunt er vervolgens alle kanten mee op.”

Vesco onthult dat de Vegan lijn momenteel de ‘top selling line’ is binnen Fructital, dat dit jaar 100 jaar bestaat. “Bij een aantal ijssalons, zoals in Spanje, Zweden en Denemarken, wordt het zo enthousiast ontvangen, dat ze 100 procent overgegaan zijn op vegan”, glundert ze. Naast vegan (en dus lactose- en eivrij) houdt het bedrijf ook rekening met de glutenintolerante consument. “De meeste koekjes/variegati in ons assortiment zijn glutenvrij.”

Fructital is verkrijgbaar via de Vlaamse groothandel Ranson, dat tevens agent is. Category manager Frank Cijnsmans spreekt van een ware evolutie in de wereld van vegan ijs. “Waar vegan acht jaar geleden nog een hype leek te zijn, en de focus, kunnen we nu echt zeggen dat vegan blíjft. Binnen het familiebedrijf Fructital hebben ze ook meteen het suikervraagstuk aangepakt. Waardoor deze vegan range nu the best of both worlds biedt: én plant based, én geproduceerd met de suikervervanger stevia. Een ijsje voor iedereen.”
Patisserie en ijs

Over best of both worlds gesproken; bij Carpigiani op de stand valt een compacte machine op. De Lab-O-Chef 5 brengt patisserie en ijs samen in maar liefst 63 programma’s, te vinden via het handige 7 inch touchscreen. Pasteuriseren, ijs draaien, room koken, slushies maken, saus bereiden, chocolade tempereren. Deze machine biedt volop ruimte tot experimenteren. Capaciteit: 5 kilogram mix pasteuriseren, 3,5 kilogram ijs. De Lab-O- Chef is zo nieuw, dat hij nog niet beschikbaar is via de website. Alvast een brochure opvragen kan al wel.

De pistache experience

Babbi Pistachio_foto MK

Babbi bestaat 70 jaar. Van oudsher is dit bedrijf sterk in hazelnoten en pistache.

Babbi is als een van de grote spelers wel aanwezig op Sigep. Het bedrijf viert het 70-jarig jubileum in alle uitingen op de stand. De historie van het bedrijf komt ook tot uitdrukking in hernieuwde aandacht voor de traditionele producten waar Babbi van oudsher sterk in is: hazelnoten en pistache.
Arjan van de Rovaart van Vipam International, laat ons de Pistache Experience zien. De nieuwe smaakcombinaties, gemaakt met bestaande producten, trekken pistache naar een hoger niveau. Pistache met mandarijn, met een pepertje erin of de supremo met wat zout erin verdiepen de smaak van pistache. Naast pistache presenteert Babbi ook andere onderdelen op de stand, zo is er speciale aandacht voor B free (lactose vrij, suiker vrij en vegan producten), patisserie en de wafeltjes die het DNA van Babbi in Italië vormen.

Op zoek naar alternatieve lepeltjes

SIGEP 2022_Lepeltjes_Clara 1

Het blijkt een lastige queeste, want in Italië is nog volop plastic verkrijgbaar. Het is dan wel gelabeld met ‘compostable’ en ze zitten veelal verpakt in een papieren wrapper, maar óók biologisch afbreekbaar plastic valt in Europa onder het verbod op wegwerpplastics. Komt een bioplastic lepeltje in het milieu terecht, dan veroorzaakt dit dezelfde schade als conventioneel plastic. Om echt de term ‘compostable’ na te leven, zijn composteerinstallaties nodig.

Duurzaam hout uit Brazilië

SIGEP 2022_Lepeltjes_Clara 2

Bij een vervanger voor het plastic lepeltje denk je al gauw aan de materialen hout en bamboe. Lepeltjes van bamboe konden we op de vakbeurs niet vinden. En hout, is dat wel lekker eten? Er zijn verschillende aanbieders van houten verpakkingsmaterialen, maar één springt in het oog. Het Braziliaanse Personalito maakt lepeltjes, popsicle sticks en magnumstokjes van het hout van de witte populier. Afkomstig van een herbebossingsproject in Brazilië. De lepeltjes worden gebundeld in doosjes die weer worden geseald met ecologische lijm.

Een goed verhaal, dus. Maar hoe ‘smaakt’ het? We laten ons vertellen dat de houtsmaak aanzienlijk minder is dan het gemiddelde houten stokje. We nemen de proef op de som en lopen zo’n 5 minuten rond met een lepeltje in de mond. Het is inderdaad een vrij glad afgewerkt materiaal, maar het blijft hout. Smaak staat natuurlijk op nummer 1, maar het oog en het hart willen ook wat. De lepeltjes en houten sticks zijn te bedrukken met je eigen bedrijfsnaam. Een goede manier om te laten zien dat je duurzaam bezig bent. Bestellen kan bij de producent zelf, bij afname van minimaal 10.000 stuks.
Poloplast is een van meerdere partijen die met een lepeltje van geperst papier komt. ‘The New Technology’, staat groot geadverteerd. Het papieren lepeltje belooft waterafstotend en sterk te zijn. Waar je bij een papieren rietje nog denkt: ‘Dit moet ik snel opdrinken, voordat rietje en drankje in elkaar opgaan’, houdt dit lepeltje van geperst papier verbazingwekkend lang z’n kracht. De 5-minuten-in-de-mond-test doorstaat het lepeltje zonder pappige vormen aan te nemen. Lepeltjes van geperst papier zijn verkrijgbaar bij de meeste groothandels in Nederland, waaronder Laan Heiloo, Bakeplus en Delital.

Het is aan jou als ondernemer om af te wegen wat voor materiaal het beste bij jouw bedrijf past. Laat je daarbij adviseren door jouw leverancier. 

Altijd op de hoogte blijven?