Laan Heiloo zet in op informeren en inspireren

28 februari 2020 Naomi Heidinga
Foto: Bezichtiging.net/Maarten-Bas van Driel

Inspireren en informeren, dat worden twee belangrijke pijlers voor Laan Heiloo. Daarmee wil het bedrijf zich onderscheiden en meerwaarde bieden aan zijn klanten. Die meerwaarde zit ‘m ook in het doorvoeren van digitale verbeteringen. Zo wordt de website vernieuwd en vanaf 1 maart gaat de nieuwe webshop online. “Dan kan men op elk gewild moment bestellen, zelfs om 3 uur ’s nachts”, aldus Charlotte Beek van de afdeling marketing en communicatie. “De snelle levering, iets waar Laan Heiloo om bekend staat, blijft daarbij behouden. Op werkdagen vóór 12 uur bestellen, betekent de volgende werkdag in huis.”

Laan Heiloo, totaalleverancier voor uw ijsbedrijf, is onderdeel geworden van de van oorsprong Scandinavische Nic-groep. “Het familiaire karakter, ons kenmerk, blijft. We gaan juist meer inzetten op inspireren en informeren, door middel van seminars en workshops. De seminars zijn niet nieuw: komend jaar wordt de vijftiende editie georganiseerd. Wel gaan we meer workshops geven.” Het bedrijf ziet het als zijn taak om de ijsbereider naar een hoger plan te brengen als hij daar behoefte aan heeft. Daarbij wil het handvatten geven voor een bredere toepassing van het grondstoffenassortiment dat Laan Heiloo biedt. “Op die manier willen we de ijsbereider helpen meer omzet en marge te genereren. Want daar gaat het uiteindelijk om.”

Verschillende thema’s

Laan Heiloo_Foto bezichtiging.net/maarten-bas van driel_1

De workshops van Laan Heiloo hebben verschillende thema’s. Naast inspiratie voor recepten en decoraties, wordt daarbij de ondernemerskant van het vak niet geschuwd. “Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een workshop marketing gegeven. Daar was veel belangstelling voor. Ook kijken we in workshops naar kostprijsberekeningen en op welke manier de marges kunnen worden vergroot. In principe zijn ijsbereiders daar natuurlijk zelf ook mee bezig, maar het berekenen van de kostprijs kan soms best lastig zijn. Niet iedereen staat daar voldoende bij stil. Hetzelfde geldt voor de manier van presenteren en promoten.”

Ook de wijze van communicatie naar klanten wordt veranderd. Allereerst via de website; daar zullen volop recepten worden gedeeld. Iedere twee à drie weken zal een digitale nieuwsbrief uitgaan. “In plaats van drie of vier keer per jaar klanten een folder te sturen met daarin aanbiedingen, informatie en recepten, gaan we dus veel vaker contact zoeken met de klant. Soms draait een nieuwsbrief om informatie of inspiratie, een andere keer om aanbiedingen. Op die manier gaan we frequenter communiceren, maar dan wel met minder informatie per keer. Dat is beter behapbaar, en bovendien kunnen mensen zo sneller reageren wanneer ze iets zien wat ze graag willen uitproberen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om seizoenproducten.”

Persoonlijk contact

Laan Heiloo_Foto bezichtiging.net/maarten-bas van driel_2

Zo combineert het bedrijf het beste van twee werelden. “Aan de ene kant doen we meer digitaal, iets waar de klant ook mee is geholpen. Door de invoering van een scansysteem in ons magazijn is de traceerbaarheid en het voorraadbeheer geoptimaliseerd. Anderzijds zien we dat mensen nog steeds behoefte hebben aan persoonlijk contact. De vertegenwoordigers zijn daarbij de eerste schakels en onmisbaar voor het persoonlijke contact met de klant. Onze vertegenwoordigers zijn vaktechnisch heel kundig. Ze zorgen voor begeleiding en advies en werken zeer klantgericht. Goede ondersteuning vanuit de verkoop binnendienst is daarbij onmisbaar. Door te automatiseren wat geautomatiseerd kan worden creëren we tijd en ruimte om hier meer aandacht aan te besteden. Daarnaast is men ook op zoek naar inspiratie, informatie en contact met vakgenoten. Daar zijn de workshops en het seminar een ideaal platform voor. Maar met behulp van de digitale nieuwsbrieven inspireren we het hele jaar door, aanmelden kan eenvoudig op www.laan.nl.”

Het bedrijf is ook komende editie vertegenwoordigd op Vakbeurs Bakkersvak. “Daar presenteren we onder meer onze nieuwe webshop. Ook tonen we nieuwe producten. Uiteraard de noviteiten van de bekende merken van dit jaar, maar ook voor Laan unieke producten zoals onze 100 procent fruitpurees, te gebruiken voor sorbets. Mooi aan deze purees is dat ze niet diepgevroren zijn, je kunt ze dus ambiënt bewaren. Een ideaal product, omdat je zo de fruitpuree altijd paraat hebt.”

Unieke producten

Laan Heiloo_Foto bezichtiging.net/maarten-bas van driel_3

Als onderdeel van de Nic-groep, kan Laan Heiloo unieke producten aanbieden. “Onder deze vlag vallen handelsbedrijven en productiebedrijven. De productiebedrijven ontwikkelen producten die soms alleen beschikbaar zijn voor de groep. Daardoor kunnen we onderscheidende producten leveren, zoals gekleurde hoorntjes. Dit jaar komen we met een oranje hoorntje. Dat past perfect bij de sportzomer die eraan zit te komen: met de Olympische Spelen, de start van de Vuelta in Nederland en het EK Voetbal.”

Interessant zijn ook de funny face elementjes. “Dat zijn suikerelementen van ogen, monden en snorren. Op die manier kun je simpel een leuk kinderijsje creëren dat ook nog eens een hogere kassa-aanslag genereert. Dat is weer eens wat anders dan een ijsje met spikkels.” Kortom: Laan levert niet alleen producten, maar positioneert zichzelf als ‘partner in business’ voor haar klanten. 

Altijd op de hoogte blijven?