Koninklijke Schmidt Zeevis Rotterdam

Schmidt Zeevis_Miele

Het bijzondere, bootvormige pand van De Koninklijke Schmidt Zeevis in Rotterdam werd in 2015 geopend door Koningin Máxima. Het bedrijf was uit zijn jasje gegroeid in het Rotterdamse centrum. Alle bedrijfsprocessen werden op de nieuwe locatie ondergebracht. Schmidt Zeevis streeft perfectie na in het primaire proces, de productie en levering van de beste vis in Nederland en daarbuiten. Voor secundaire processen geldt dat niet minder, laat directeur Jos van Vuren weten. “Wij bereiden hier voedsel en moeten daarom aan de strengste hygiënemaatregelen voldoen. We werken dan ook onder de strenge HACCP-normen en zijn BRC 7 level A gecertificeerd. Het dagelijks aantrekken van hygiënisch schone kleding behoort tot die normen.”

Interne wasserij

Het nieuwe pand bood ruimte voor een interne wasserij. Van Vuren is enthousiast. “We hebben hier heel wat kleding voor productie, winkel, diepvriesafdeling, chauffeurs… De productiejassen, broeken, overhemden en sokken zijn wit, dus snel vuil. Vroeger besteedden we het wassen uit, nu hoeft dat niet meer.” Met het in-huis-wassen heeft het bedrijf de aankoop van kleding en het wasproces volledig in eigen hand.

Wassen-Schmidt-300x174 De wasafdeling bestaat uit twee aparte ruimten. In de ene bevinden zich de ingebouwde wasmachines. Deze hebben twee deuren, aan de voor- en achterkant van de machine. Van Vuren: “Wij hebben hier een schone en vuile kant. Dit voorkomt iedere vorm van kruisbesmetting. De vuile kleding gaat aan de ‘vuile’ kant in de machine. Wanneer de was klaar is, pakt een van de medewerkers de kleding er aan de schone kant uit en stopt deze in de droger. Daarna wordt de kleding indien nodig nog gestreken, gevouwen en in de kasten van de medewerkers geplaatst. Een perfect systeem.”

Kwaliteitsimpuls

“De in-huis-wasserij heeft in de breedte gezorgd voor een kwaliteitsimpuls”, aldus Van Vuren. De was is schoner, ruikt lekkerder en ziet er beter uit. Wij hebben deze stap ook aangegrepen om eigen beschermende kleding aan te schaffen voor medewerkers in de koel- en vriescellen. Bovendien zijn de chauffeurs in het nieuw gestoken. Zij zijn ons uithangbord, zij hebben de klantcontacten en moeten er representatief bijlopen. Dat doen ze nu.”

Van Vuren ziet nog meer voordelen. “Er is meer discipline. Als iemand vuile kleding aan heeft, sturen we hem direct naar boven om zich om te kleden. Dat kan nu à la minute. Het is goed om het allemaal in eigen hand te hebben. Ook is er minder kleding nodig, omdat er voldoende schoon goed aanwezig is en het sneller verwerkt kan worden. In de wasserij werken vijf personen, er is ongeveer twee FTE mee gemoeid. Dat is voordeliger dan uitbesteden. En bij de inrichting van de wasruimte wilden we niet bezuinigen op de apparatuur. Dan kom je vanzelf bij Miele Professional terecht. Dan weet je dat je goede apparatuur hebt.”

Meer over
Lees ook
Kennis Hygiëne en Wetgeving IJscentrum geborgd

Kennis Hygiëne en Wetgeving IJscentrum geborgd

De komende jaren staat het IJscentrum weer garant voor up-to-date kennis over Hygiëne en Wetgeving, dankzij de vertrouwde samenwerking met de Houwers Groep en de nieuwe samenwerking met Bureau de Wit. De twee gerenommeerde controlebedrijven op het gebied van Hygiëne en Wetgeving tekenden de afgelopen week de samenwerkingsovereenkomst met het IJscentrum....

Aan de slag met in-huis-wassen

Aan de slag met in-huis-wassen

Er zijn drie kernvragen waarop een antwoord moet komen: Waar ga ik wassen, welke apparatuur heb ik nodig en wie gaat er wassen? Wasruimte Een interne centrale wasserij moet aan wettelijke en logistieke eisen voldoen. Er is geen milieuvergunning nodig. Apparatuur en routing De keus van de juiste apparatuur voor een optimaal renderende wasserij is...

Hoogwaardig maatwerk

Hoogwaardig maatwerk

Kledinghuur en uitbesteding van de was aan commerciële wasserijen nam de afgelopen twintig jaar een enorme vlucht. Naast de was werden tal van facilitaire diensten afgestoten, zoals schoonmaak, onderhoud en technisch beheer. Deze uitbestedingstrend ging gepaard met vergaande standaardisering en ogenschijnlijk lage kosten. De klant moest zich daarbij...