Jo’s IJssalon is in trek bij bourgondische levensgenieter

12 juli 2022 Jean van Pol
Dennis Lemmen staat sinds 2020 alleen aan het roer van Jo’s IJssalon in Reuver omdat zijn vader Johan met pensioen is gegaan (foto: Marcel van Hoorn). 

Bij veel familiebedrijven is een opvolger vinden een probleem. Zo niet bij Jo’s IJssalon in Reuver. Na jarenlang samen met zijn vader Johan de ijssalon te hebben gerund, nam Dennis Lemmen op 1 januari 2020 de zaak over. De passie voor ijs heeft hij van zijn vader geërfd, zo leert een bezoek aan de Limburgse ijsmaker.

Meteen bij binnenkomst in Jo’s IJssalon overvalt je een onvervalste vakantiesfeer. Zelfs nu er tijdens ons interview geen gasten in huis zijn, doen de met vijftig gemakkelijke zitjes ingerichte ijssalon en honderd zitplaatsen op het buitenterras je onmiddellijk verlangen naar een overheerlijke ijscoupe.
Een binnenplaatsje met muurschildering dat de sfeer ademt van een heuse Italiaanse piazza maakt het plaatje compleet. Het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen hoe gezellig het hier is wanneer de zaak helemaal vol zit. “Het mooie aan dit vak is dat wij mensen een beleving verkopen”, zegt de 35-jarige eigenaar Dennis Lemmen. “Tegen mijn personeel zeg ik altijd: ons doel is om mensen met een lach naar binnen te krijgen, maar met een nóg grotere lach weer naar huis te laten gaan.”

Dennis kreeg de passie voor ijs met de ‘ijs’lepel ingegoten. Zijn vader Johan verkocht als klein jongetje al verpakt ijs aan automobilisten die bij de spoorwegovergang in het Noord-Limburgse Reuver stonden te wachten. Later ging hij ook huis-aan-huis ijs verkopen.

‘Ons doel is om mensen met een lach naar binnen te krijgen en met een nóg grotere lach te laten gaan’

Van kapsalon naar ijssalon

Jo’s IJssalon_foto Marcel van Hoorn_2

Het buitenterras met honderd zitplaatsen (foto: Marcel van Hoorn).

Desondanks leek de loopbaan van Lemmen aanvankelijk een andere richting uit te gaan, namelijk die van zijn moeder. “Vroeger had mijn moeder hier naast de huidige ijssalon een kapsalon. Ikzelf ben toen ook de kappersopleiding gaan volgen. Toen op gegeven het pand naast onze kapsalon te koop kwam, hebben wij daarin geïnvesteerd met het oog op toekomstige uitbreiding van de kapsalon. Maar toen kwam ik erachter dat het kapperswezen toch niet helemaal mijn ding was. Waarop mijn vader vanuit zijn eigen achtergrond het idee opperde om in het nieuw aangekochte pand een ijszaak te beginnen. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat we in 2005 een heel jaar hebben verbouwd, opende op 16 april 2006 Jo’s IJssalon officieel zijn deuren.”
In de daaropvolgende jaren maakte het familiebedrijf een gestage groei door. Maar het bleef wel trouw aan zijn concept, te weten het op ambachtelijke wijze bereiden van ijs, vertelt Lemmen. “Dat doen wij met roomijs van de hoogste kwaliteit en met streekproducten van leveranciers uit omliggende dorpen, zoals aardbeien, blauwe bessen, pruimen en kersen. De melk halen wij bij een lokale boer. Vervolgens wordt de melk in onze ijskeuken gepasteuriseerd en gedraaid tot ijs.”

Daar waar in de beginjaren de ijsverkoop zich beperkte tot de eigen ijssalon, kwamen daar in de loop der jaren steeds meer andere afnemers bij. “Momenteel verkopen we zodoende ijs aan een achttal Limburgse ijssalons die zelf geen ijs produceren”, verduidelijkt Lemmen. “Maar daardoor werd op gegeven moment onze ijskeuken te klein. Om onze productiecapaciteit te vergroten, hebben wij daarom in 2019 op een bedrijventerrein hier in het dorp een fabriekshal gehuurd. Daarin hebben wij een 55 vierkante meter grote ijskeuken gebouwd.”

Suikerreductie

Jo’s IJssalon_foto Marcel van Hoorn_4

Foto: Marcel van Hoorn

Dennis Lemmen leerde de kunst van het ijs bereiden samen met zijn vader Jo bij de toenmalige vakschool in Wageningen. Daarnaast gingen ze naar de Carpigiano Gelato University in Bologna. De kwaliteit van het ijs uit Reuver bleef niet onopgemerkt, want in 2012 eindigde Jo’s IJssalon bij de uitverkiezing van beste ijssalon van Nederland door de Vereniging van Ambachtelijke IJsbereiders als tweede. Nu de consument steeds bewuster omgaat met gezonde voeding, komt volgens de Lemmen de nadruk te liggen op suikerreductie. “Hoe kunnen we ons ijsrecept dusdanig aanpassen dat wij minder suiker toevoegen, zonder dat dat ten koste gaat van de smaak? Dat is een mooie uitdaging.”

Meekijken vanaf de muur

Jo’s IJssalon_foto Marcel van Hoorn_3

Vanaf een grote foto aan de muur kijkt Johan Lemmen nog altijd een beetje mee met zijn zoon Dennis die op 1 januari 2020 de ijssalon van zijn vader overnam (foto: Marcel van Hoorn).

Op 1 januari 2020 nam Lemmen de ijssalon officieel over van zijn nu 70-jarige vader die met een welverdiend pensioen ging. Hoewel Dennis de zaak nu precies kan runnen zoals hij dat zelf wil, kijkt vader Johan vanaf een grote foto aan de muur van de ijssalon toch nog een beetje mee.
Voor Lemmen was het vertrek van zijn vader – veertien jaar lang zijn sparringpartner in goede en slechte tijden – hoe dan ook een hele omschakeling. “In feite verandert je hele bedrijfsvoering. Waar voorheen mijn ouders altijd meehielpen, moest ik nu opeens in mijn eentje de zaak draaiende zien te houden. En werd ik opeens gedwongen om bepaalde ingrijpende keuzes te maken, zoals het aannemen van personeel. Zo heb ik voor onze ijskeuken een medewerkster in dienst genomen. Maar in de zomermaanden help ik toch nog altijd zelf mee met ijs draaien. Ik vind het belangrijk om daarbij nauw betrokken te blijven, want de ijskeuken is toch het hart van je bedrijf.”

48 smaken ijs

Jo’s IJssalon_foto Marcel van Hoorn_6

De melk voor het ijs komt van een boer uit de regio (foto: Marcel van Hoorn).

De unieke basismix van zijn ijs laat Jo’s IJssalon al sinds jaar en dag samenstellen door Hefe van Haag, de bekende Duitse groothandel in ijsgrondstoffen. “In totaal hebben we 62 verschillende ijssmaken in ons assortiment, waarvan we 48 smaken in onze vitrine kwijt kunnen”, legt Lemmen uit.

De helft daarvan zijn vaste smaken waarmee ze in Reuver de ijscoupes maken. Bij de overige 24 ijssoorten gaat het om wisselende smaken, waarbij vooral de witte Snicker, Lion en KitKat de hardlopers zijn. Een andere hardloper is de Chimney: een van huis uit Tsjechische delicatesse van donutdeeg, rijkelijk gevuld met softijs, nootjes, slagroom, fruit en nog veel meer. “Vooral in Praag kom je deze donutijshoorn zowat op elke straathoek tegen”.

‘Wij verkopen een beleving’

Daarnaast zijn de afgelopen jaren variegati – dus ijs waar iets doorheen zit – steeds populairder geworden. Bekende voorbeelden zijn yoghurtijs met amarenakersen en stracciatella met versnipperde stukjes chocolade in het ijs. “Maar ook ons smurfenijs met knetterijs, vooral geliefd bij kinderen, is daarvan een goed voorbeeld. Een variegato ziet er leuk uit, ik denk dat ze mede daardoor zo gewild zijn. Kijk, ook dat is weer een stukje extra beleving dat we onze klanten bieden.

Dagelijks bezoek

Jo’s IJssalon_foto Marcel van Hoorn_7

Om de wintermaanden te overbruggen, begon Dennis Lemmen van Jo’s IJssalon in Reuver vorig jaar ook een chocolaterie (foto: Marcel van Hoorn).

Jo’s IJssalon is vooral in trek bij bourgondische levensgenieters, zoals Lemmen ze noemt. In de lente en zomermaanden zijn het voornamelijk fietsers en vakantiegangers die neerstrijken op het terras. “Zo komt hier al jarenlang een echtpaar uit Friesland een weekje op vakantie dat dan dagelijks onze ijssalon bezoekt. Geweldig toch?”, aldus een trotse Lemmen, die behalve ijs ook koffie en gebak op de menukaart heeft staan. “Die combinatie werkt heel goed, want je hebt ook weleens gasten die niet van ijs houden.”
In de wintermaanden is de Limburgse ijssalon ook geopend. In die periode heeft zij ook een kleine lunchkaart met lunch met tosti, soep en een broodje. “Om de winter te overbruggen, zijn wij vorig jaar bovendien begonnen met een chocolaterie, met onder meer een uitgebreid assortiment kleurrijke bonbons en chocolade paashazen. Het chocoladeseizoen loopt tot en met pasen, daarna barst het ijsseizoen meteen los. Dat sluit dus perfect op elkaar aan.”

Dit is een artikel uit Vakblad IJs 58. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Sluit dan abonnement af en ontvang vier keer per jaar Vakblad IJs.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?