‘In ijsatelier Jérolo is de sfeer altijd gemoedelijk’

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_1

Annelien (links) en Lena: ‘De wisselwerking tussen de brasserie en de ijssalon loopt op rolletjes, beide zaken worden als één geheel gemanaged.’ (foto: Jerom Rozendaal)

Met ijsatelier Jérolo heeft de Oost-Vlaamse familie Van Der Gucht in april haar tweede horecazaak op het marktplein van Wetteren geopend. De take-away ijsverkoop loopt als een trein en vormt een goede aanvulling op het assortiment van de aanpandige brasserie. Met slimme marketing proberen de jonge ondernemers de naamsbekendheid verder te vergroten. 

De zwarte parasols op het marktplein in het Oost-Vlaamse dorp Wetteren zijn niet te missen. Ze strekken uit over twee horecazaken die beide worden uitgebaat door de familie Van Der Gucht. Ook bij de inrichting van de ijssalon speelt zwart een voorname rol. De bediening is gekleed in zwarte T-shirts en ook de servetjes en plastic lepeltjes zijn zwart van kleur.

De smaakvolle verlichting boven de ijsvitrine bestaat uit omgekeerde ijshoorntjes die speciaal uit Engeland werden ingevlogen. “Deze hebben we gezien op een foto van het ijsmuseum in New York via onze binnenhuisarchitect en wilden we beslist hebben”, vertelt Annelien Van Der Gucht (37) die samen met haar zus Lena (26) de ijssalon uitbaat. Aan de muur hangt een lichtreclame met de naam van de zaak erin gegrafeerd: Jérolo ijsatelier.

Veel aandacht voor marketing

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_5

De smaakvolle verlichting boven de ijsvitrine bestaat uit omgekeerde ijshoorntjes die speciaal uit Engeland werden ingevlogen (foto: Jerom Rozendaal).

Over branding is duidelijk nagedacht door de zaakvoerders, getuige ook de koekjes die in het schepijs gestoken worden: deze zijn bedrukt met de naam van de zaak. “Mensen zetten foto’s van ijsetende kinderen op social media. Als op de foto de naam van onze ijssalon terugkomt, is dat mooie reclame”, vertelt Lena die zich intensief bezighoudt met social media en binnen no time al bijna 2.000 volgers aantrok op Facebook.

De laatste post op Facebook betreft een foto van het neefje van Lena die geniet van een ijsje. “Dat is Jerôme, een van de kleinzonen van mijn ouders waar de ijssalon naar vernoemd is”, verklaart Annelien, die zelf moeder is van Robbe en Lowie. De eerste twee letters van Jerôme, Robbe en Lowie vormen de naam van de Wetterse ijssalon.

Uitbreiding terras en ijssalon

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_3

Jerôme is een van de kleinkinderen van de eigenaren naar wie de ijssalon is vernoemd (foto: Jerom Rozendaal).

De ijssalon beleefde in april de grand opening. De familie Van Der Gucht (vader, moeder, broer, twee zussen en schoonzoon Björn) runt sinds vier jaar Markt 17, een goed draaiend eet- & praatcafé dat zeven dagen per week geopend is. Toen zich in de zomer van vorig jaar de kans voordeed om het naastgelegen horecapand over te nemen, hoefde de familie niet lang na te denken. “Dat was een ideale mogelijkheid om het terras van het café uit te breiden”, vertelt Annelien.

Na de aanschaf volgde een brainstormsessie over de invulling van het nieuwe pand. Nadat een aantal opties de revue gepasseerd waren, waaronder die van frietzaak, viel de keus uiteindelijk op een ijssalon. “Er was nog geen ijszaak in het centrum van Wetteren en bovendien merkten we tijdens de lockdown, toen wij na sluiting van het café overschakelden op take-away taarten, dat er veel vraag was naar desserts”, verklaart Annelien.

Bij de keuze speelde ook mee dat een ijssalon een uitstekende aanvulling vormt op het aanbod van de brasserie. Voor mensen die zich op het terras van het café tegoed doen aan een koffie, heeft ijs een grote aantrekkingskracht. “En dat geldt ook andersom voor mensen die een ijsje komen halen en ook zin krijgen in een kop koffie. Het assortiment van beide zaken vult elkaar zeer goed aan”, aldus Annelien.

Cursus ijsmaken

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_2

‘We proberen regelmatig te wisselen in onze smaken en luisteren daarbij ook naar verzoeken van de klanten.’ (foto: Jerom Rozendaal)

Nadat het besluit genomen was, werden de zussen ondergedompeld in de wereld van het ijsmaken tijdens een intensieve opleiding aan de Carpigiani Gelato-university. Deze cursus vond eind vorig jaar plaats. “Ook tijdens de opstart zijn we intensief begeleid door Chris Corijn van Prégel bij het ijsmaken”, vertelt de oudste zus, die verantwoordelijk is voor het ijsmaken. Lena legt zich toe op de bediening en de marketing.

Inmiddels hebben de ondernemers hun weg in het ijsmaken gevonden en prijken er 25 smaken op het menu waarbij de klassieke vanillesmaak het beste draait. Annelien: “We proberen regelmatig te wisselen in onze smaken en luisteren daarbij ook naar verzoeken van de klanten. Vandaag hebben we voor het eerst meloensmaak en we zijn nu ook bezig met een lokaal bier om op basis van deze smaak een ijsje te maken.”

Meer nog dan de standaard sorbets en roomijs zien de onderneemsters veel kansen in suikerarm ijs. Zo bieden zij sinds de opening ijs aan op basis van de zoetstof stevia, hetgeen ook geschikt is voor mensen met diabetes. Omdat het gemaakt is op basis van water is het product ook in trek bij veganisten. “Het suikerarme ijs loopt enorm goed. Er is veel vraag naar en mensen bellen vaak naar onze zaak met de vraag welke smaken we beschikbaar hebben. Hierin willen we zeker verder ontwikkelen”, vertelt Annelien.

Eerste maanden boven verwachting

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_4

Foto: Jerom Rozendaal

De eerste twee maanden van de ijssalon zijn boven verwachting verlopen. “Vooral bij mooi weer ontstaan er gelijk rijen voor de zaak”, vertelt Annelien, die aangeeft dat de omstandigheden in april ook ideaal waren. “De gemeente heeft het dorpsplein tijdens corona afgesloten voor auto’s en heeft met de inrichting van een kinderspeelplaats veel beleving toegevoegd. Hierdoor komen mensen speciaal naar het centrum voor ontspanning.”

Naast de goede verkoop zijn de ondernemers ook verrast door de sfeer die de ijsverkoop met zich meebrengt. “In de brasserie zijn mensen soms gehaast en willen hun ontbijt of lunch snel ontvangen. In de ijssalon is de sfeer daarentegen altijd gemoedelijk. Mensen die een ijsje kopen, hebben altijd een goede stemming”, vult Lena haar zus aan.

Deze sfeer straalt volgens haar ook af op de buurt. “Mensen lopen met een ijsje in de hand langs de vitrines van de winkels in de buurt en dat heeft een positief effect op de sfeer. We hebben hierover al veel positieve reacties gehad van de lokale middenstand die erg blij zijn met de komst van de ijssalon.” Ook het diverse karakter van het publiek spreekt tot de verbeelding. Annelien: “Wat gaan eten in de brasserie of gaan pintelieren is toch een stap voor veel mensen. Deze drempel is bij ijsjes veel minder groot. Het gevolg is dat we mensen in de zaak ontvangen die we nog nooit eerder gezien hebben, een veel multicultureler publiek ook.”

De wisselwerking tussen de brasserie en de ijssalon loopt op rolletjes. De onderneemster vertelt hoe beide zaken als een geheel gemanaged worden. “Als we zien dat er een rij voor de ijssalon staat, dan kunnen we makkelijk met de personeelsbezetting schuiven en springt iemand bij in de ijsverkoop.” Op deze manier kunnen de jobstudenten ook veel flexibeler ingezet worden.

Verwarmd terras

Jerolo_foto Jerom Rozendaal_6

De ijssalon was een ideale mogelijkheid om het terras van het café uit te breiden (foto: Jerom Rozendaal).

Binnenkort wordt er aan deze flexibiliteit nog een nieuwe dimensie toegevoegd. De familie Van Der Gucht is sinds enkele weken eigenaar van Markt 20, het horecapand naast de ijssalon. Met de aankoop bezit de familie nu drie horecazaken op een rij. Alhoewel er over de invulling van de derde zaak nog nagedacht moet worden, zijn de ondernemers er alvast uit dat de drie horecazaken met een verwarmd terras aan elkaar verbonden moeten worden.

Als dit verwarmde terras een feit is, nemen volgens Annelien de commerciële mogelijkheden van de ijssalon in de winter ook toe als mensen op een verwarmd terras van een ijsje kunnen genieten. Voor de winter zijn de ondernemers nog op zoek naar een sluitend concept. “Misschien gaan we dan ook ijstaarten, huisgebakken taarten en wafels verkopen, maar alles stap voor stap. We moeten eerst leren stappen, voordat we gaan rennen”, knipoogt ze.

Lees ook
David’s Gelato en IJssalon De Zoete Inval genomineerd voor Ondernemersprijs Midden-Holland

David’s Gelato en IJssalon De Zoete Inval genomineerd voor Ondernemersprijs Midden-Holland

IJssalons David’s Gelato uit Gouda en De Zoete Inval uit Bodegraven zijn genomineerd voor de Ondernemersprijs Midden-Holland in de categorie Detailhandel en Horeca. Op 25 januari worden de winnaars bekend gemaakt.

Top 5 recepten uit Vakblad IJs

Top 5 recepten uit Vakblad IJs

Het jaar 2021 zit er bijna op. We tellen af naar 2022 met de meest populaire artikelen van het afgelopen jaar. Met vandaag de top 5 recepten op Vakblad IJs.

Top 5 meest gelezen artikelen op Vakblad IJs

Top 5 meest gelezen artikelen op Vakblad IJs

In aanloop naar 2022 kijken we terug op het afgelopen jaar. Wat lazen de bezoekers van onze website dit jaar? Hier de top 5 van meest gelezen artikelen op Vakblad IJs.