Foto: Koos Groenewold

Wat worden de trends van 2021? We maken een ronde langs een paar partijen in de ijsbranche over wat trending is voor ijsbereiders in 2021.

Vegan en suikerarm

Wat betreft de trends op ijsgebied valt het ijsconsulent Bas van Haaren vooral op dat vegan ijs nog steeds in opmars is: “Dat is eigenlijk niet zozeer een trend, maar meer een langdurige verandering. De vegan ijscursus van het IJscentrum zat tot nu toe bijvoorbeeld iedere keer vol. Er is veel vraag naar vanuit klanten.”
Volgens Bas is er ook meer vraag naar suikerarm ijs dan vroeger, maar vinden mensen het eindproduct over het algemeen niet erg lekker. “Suikervrij ijs maken is eigenlijk niet te doen, maar ook ijs met flink minder suiker smaakt gewoon niet hetzelfde, waardoor het minder aanslaat.”

Nieuwe ‘trendsmaken’ zijn volgens Bas moeilijk aan te wijzen omdat je deze vaak tegenkomt op de beurzen, die vorig jaar helaas niet door konden gaan. Sowieso ziet hij dat klassieke smaken het meest geliefd zijn bij klanten; de klassiekers vormen al snel 70% van de verkoop van een ijssalon.

Tot slot hoorde Bas van veel ijssalons dat ze het boven verwachting goed deden in 2020. Minder mensen gingen in het buitenland op vakantie, er werd veel meer in het eigen land gewandeld, waarbij mensen graag een ijsje meenamen.

Vers ijs en nadruk op ambacht

Tim Wissink of Geerdink van Perfect Ice Solutions zag dat er de afgelopen jaren steeds grotere ijsmachines werden verkocht. Dat is nu veranderd naar minder machines maar meer tegelijkertijd. Volgens Tim komt dit omdat kleinere machines je dwingen om meer vers ijs te draaien. “Veel ijs tegelijk maken en daar je vriezer mee vullen, wordt veel minder gedaan. Het vaker draaien van vers ijs legt de nadruk op vakmanschap; grote bakken vol ijs kun je ook bij de supermarkt krijgen.” Daarnaast signaleert Tim dat er meer vraag is naar de klassieke Pozzetti-ijsvitrine. Omdat het ijs hierin afgedekt wordt bewaard, verbruikt deze vitrine minder energie om het ijs vers te houden. Het streven naar efficiënte apparatuur is ook te zien aan de grote vraag naar combinatiemachines. Volgens Tim vinden veel mensen het jammer dat ze hun machines buiten het ijsseizoen om niet kunnen gebruiken, dus zijn ze op zoek naar apparaten die ook onderdelen voor andere desserts kunnen maken.

Gezond en transparant

“Als we de algemene trend om bewuster en gezonder te eten doorvoeren in de ijsbranche, zonder dat we concessies doen aan kwaliteit en smaak, is dat een van dé trends voor de toekomst”, denkt Johan Rikken, manager IJs bij Hefe van Haag. De nieuwe suikervervanger EQu (zie IJs 2/2020, pag. 28) die hij samen met een Oostenrijkse collega ontwikkelde, past daar onder meer naadloos in. “Daarmee kun je binnen de basisreceptuur een eenvoudige aanpassing doen die zorgt voor gezonder ijs voor de consument. Niet alleen voor een kleine groep mensen die bijvoorbeeld vegan wil eten, maar voor iedereen. IJsbereiders die het product hebben uitgeprobeerd zijn er heel enthousiast over, net als hun klanten.”

Samenhangend met deze trend ziet Rikken de groeiende behoefte aan transparantie over voedsel, dus ook over ijs: waar komt het vandaan, wat zit erin, wat zijn de eigenschappen, hoe zijn die te beïnvloeden? Er ligt voor ijsbereiders dan ook een uitdaging om die kennis te vergaren.”

Beeld als meerwaarde

Tot slot ziet Rikken dat beeld steeds bepalender is. “Ook voor de ijsbranche is dat trending.” Eerder ontwikkelde Rikken daarom het begrip ‘Triple V’: Visual Various Valuation. “Daarbij gaat het erom visueel onderscheidende meerwaarde te creëren op alle onderdelen van je bedrijf: de winkel, de vitrine en het ijs zelf moeten er aantrekkelijk uitzien en de consument prikkelen om binnen te komen. Alleen dan zal de consument zijn euro bij jou uitgeven.”

Altijd op de hoogte blijven?