IJssalon slaat aan in internationale wijk van Brussel

Openingsbeeld

Mokkatoff in Brussel vierde op 14 juli haar eerste verjaardag. Doordat de verkoop van ijs en frozen yoghurt van meet af aan goed verliep, kan de ijssalon rustig op zoek naar de gouden wintercombinatie en haar concept bijschaven. Tijdens de coronacrisis heeft men ook het succes van take-away ijs geproefd.

Foto's: Jerom Rozendaal

“Une glace”, “ein eis”, “een ijsje.” Wie vijf minuten aan de kassa van ijssalon Mokkatoff staat, hoort de drie officiële landstalen van België voorbijkomen. Maar behalve Nederlands, Duits en Frans spreken de gasten tal van andere talen. De zaak bevindt zich in Tervuren, een chique buitenwijk van Brussel. “De wijk kent een grote internationale gemeenschap”, verklaart Aldo Moreels (54) die de ijssalon runt samen met zijn vrouw Isabella Donny (45).

Aldo Moreels is een geboren Tevurenaar en tot vorig jaar bestierde hij op dezelfde locatie een kranten- en tabakszaak. Toen kwamen de expats, waarvan velen in het Europese parlement werken, bij hem voor een krant in hun landstaal. “Er zat geen toekomst in de krantenzaak. Bovendien hebben we acht kinderen en zochten we ook iets wat de kinderen later over kunnen nemen, of tenminste één van hen. Op dit moment helpen er al drie kinderen mee in het bedrijf”, verklaart het echtpaar hun carrièremove.

Ongedwongen sfeer

De keuze voor een ijssalon was gauw gemaakt. Door het internationale, toeristische karakter van de wijk en de aanwezigheid van een aantal scholen op steenworp afstand, zagen de twee volop mogelijkheden. Ze benadrukken dat ijssalon eigenlijk niet het juiste woord is voor het concept dat ze willen uitdragen. “Bij een ijssalon denk je aan een glas of coup en bediening. Wij wilden de ongedwongen sfeer creëren van een strandbar op de zeedijk waar mensen een hoorntje komen halen. Ik beschouw ons liever als een take-away met zitplaatsen, waarbij kinderen ongedwongen met een ijsje kunnen rondlopen”, vertelt Aldo.

De ongedwongen setting is door de coronamaatregelen wel enigszins in het nauw gekomen. Pijlen op de grond geven de looproute aan. Toch is het idee wel duidelijk. Links van de ingang vinden we de restaurantruimte met twintig zitplaatsen waar gasten, vaak ouderen, bij weer en onweer kunnen genieten van hun ijsje. Rechts van de ingang staat een grote eettafel waar in normale – lees: niet-corona tijden – de kinderfeestjes plaatsvinden.

Frozen yoghurt en koffie

Artikel

Behalve ijs, wordt er koffie, wafels, eenvoudige pannenkoeken en ook bevroren fruityoghurt aangeboden. Aan een wand bij de kinderhoek kunnen klanten kiezen uit vijf smaken van de zelftapautomaat. Aldo vult een papieren bekertje en laat zien hoe klanten op weg naar de kassa een toontafel passeren met daarop verschillende toppings. “Deze zijn eigenlijk voor de frozen yoghurt bedoeld, maar kinderen mogen ook met ijshoorntjes langsgaan.”

Volgens Aldo is de combinatie frozen yoghurt en ijs niet veel gezien in Belgische ijssalons. “Ik hou erg van froyo’s en mijn vrouw houdt van ijs. Vroeger moesten we altijd naar verschillende zaken gaan. Daarom hebben we besloten beide producten te combineren.” Aldo vult aan dat de aanwezigheid van een grote internationale gemeenschap bijdraagt aan het succes van de yoghurt. “Je ziet dat bijvoorbeeld Engelsen beter bekend zijn met het product en ook met zelfbediening.”

Sprong in het diepe

Terwijl de Fransen op 14 juli hun nationale feestdag hebben, viert Mokkatoff dit jaar haar eerste verjaardag. “Het was een rumoerig eerste jaar. Nog los van de coronacrisis. Alles komt ineens op je af. We zijn nog steeds aan het leren hoe je dingen het beste kunt doen, standaard automatismen die het werk makkelijker maken”, blikt Isabella terug op het openingsjaar. Ze zijn dan ook blij met de hulp die ze kregen. Aldo: “Bas van Haaren gaf fijne en zeer leerrijke lessen bij Carpigiani. Chris Corijn van Roomcentrale Driessen heeft ons enorm geholpen bij het finetunen van de recepturen van de Frozen Yogurt. Ook rekende hij mee met ijsrecepten en hij kwam de eerste weken zowat dagelijks langs om te zien of er hulp nodig was. Didier Van Hoof heeft via Cowi de opstart meegedraaid , zijn kennis van ijsrecepten gedeeld en ons nu ook op weg geholpen voor de etikettering van de ‘potten’. Zowel Chris als Didier mogen wij nog altijd bellen voor vragen. Ook Stefan De Vroede van Carpigiani , door wie we eigenlijk zijn gestart in deze branche, willen we graag bedanken voor al zijn hulp.”

Na een stoomcursus ijs maken bij Carpigiani werd het echtpaar in het diepe gegooid. Aldo is verantwoordelijk voor de zaakvoering en boekhouding, Isabella neemt de praktische zaken voor haar rekening zoals het ijsdraaien. Het assortiment telt 32 verschillende smaken. Een gedeelte daarvan, de standaard smaken, is permanent beschikbaar. “De rest van de smaken varieert”, vertelt zij. Ter inspiratie voor nieuwe smaken struint de 45-jarige internet en vakliteratuur af. “En we horen natuurlijk wat er in de winkel gevraagd wordt.”

Niet alleen de automatismen moeten nog inslijpen, ook het horecaconcept moet verder gefinetuned worden. De ijsverkoop draait vanaf dag een naar behoren. Tijdens de zomerdagen komen afhankelijk van het weer dagelijks 500 klanten, tot duizend in het weekend. Tegenover succesvolle ijsverkoop, liepen aanvullingen op het op het ijsassortiment minder goed. “We zijn begonnen met chocoladeverkoop in de winter, maar dit is nogal tegengevallen. Dat is een afzonderlijke specialisatie en niet ons ding. Hier zijn we mee gestopt”, vertelt Aldo.

Take-away ijs

Artikel

Achteraf gezien had hij het geld voor de chocolade-afdeling liever geïnvesteerd in een grotere koelkast voor het opslaan van take-away ijs. Nadat restantconsumptie door de beperkende coronamaatregelen stilviel, besloten de ondernemers te experimenteren met take-away ijs. Dit bleek een gouden greep. Binnen mum van tijd liep de verkoop op tot 200 ijsbekers per week. “500 liter per maand”, preciseert Aldo. Ook de verkoop van de normale bolletjes en meeneemkoffie liep door.

De ondernemers kozen bewust voor de verkoop in halve liter bekers. “Vaak zie je dat ijssalons alleen verkopen per liter of 2,5 liter. Wij hebben voor een kleinere verpakking gekozen, omdat mensen dan meer smaken kunnen kiezen en combineren”, zegt Aldo. Vooralsnog is de take-away verkoop beperkt tot ijs, maar mogelijk komt daar in de toekomst frozen yoghurt bij.

Wintercombinatie

Artikel

Voor de wintermaanden is het echtpaar nog op zoek naar een de gouden match. De chocoladebar liep niet naar behoren en er wordt ook nagedacht over een alternatief voor afhaalpasta. Eén van de ijstoonbanken werd afgelopen winter omgetoverd tot een pastabar. “Wij denken over de wintercombinatie ijs met pannenkoekenhuis”, zegt Isabella. “En deze combinatie met pasta is natuurlijk niet logisch.”

Helemaal uitgekristalliseerd zijn deze plannen nog niet. “We hebben gemerkt hoe moeilijk het is een keukenhulp met ervaring te vinden. Het vinden van een pannenkoekenkok zal erg moeilijk zijn”, zegt Isabella. Het echtpaar geeft ook aan op te zien tegen de vaste loonkosten die een kok met zich meebrengt. “De zomer is sowieso veel rendabeler dan de winter. Dat zal nooit anders zijn in een ijssalon.”

Terwijl Mokkatoff in de zomer elke dag geopend is, blijft de zaak tijdens de wintermaanden gesloten op maandag. Ook de openingstijden worden lichtjes aangepast. Naast de twee medewerkers die jaarrond dienst doen, worden drukke tijden worden opgevangen met studenten. “De laatste maanden worden we dagelijks benaderd voor studentenbanen”, besluit Isabella over een voordeel van de coronacrisis die de werkgelegenheid flink heeft doen dalen.

Tijdelijk extra terrascapaciteit

Door de coronamaatregelen is de bezettingsgraad van het restaurant sterk afgenomen en werden ook de openingstijden teruggeschroefd van 12:00 tot 18:00 uur. Ter compensatie heeft Mokkatoff extra terrascapaciteit aangeboden gekregen van de gemeente. “Ik moet zeggen: de gemeente is erg meewerkend”, vertelt Aldo en hij voegt eraan toe: “Wij hebben ook signalen ontvangen dat de buurt blij is met onze komst. Wij zorgen voor leven in de brouwerij.” Om de terrasuitbreiding mogelijk te maken heeft de gemeente tijdelijk gesnoeid in parkeergelegenheid in de straat. Een parkeerverbod bord, aan het begin van het terras, geeft de loopduur van de tijdelijke zitgelegenheid aan: 30 september. “Hopelijk kunnen dan de coronamaatregelen opgeheven worden”, aldus Aldo. Hij is niet ontevreden over de deal. Wie geniet er nu niet liefst op een buitenterras van zijn ijsje?

 

Dossiers
Lees ook
Gewijzigd arbeidsrecht

Gewijzigd arbeidsrecht

De Wet transparante en voorspelbare arbeidsovereen-komsten werd op 19 april aangenomen door de Tweede Kamer. Per 1 augustus 2022 moet de wet gaan zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden van werknemers.

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Veel retail, ambachtelijke en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

Huberts IJs bestaat 100 jaar

Huberts IJs bestaat 100 jaar

Huberts IJs in Meppel bestaat 100 jaar. Het begon in 1922 met een klein ijsfabriekje in Molenstraat opgericht door Jan en Trui Huberts. In eerste instantie werd het ijs verkocht uit een ijskar, maar de onderneming groeide uit tot een ijssalon en brasserie in het centrum van Meppel.