Ice This Day in het teken van ondernemerschap

icethisday_mdekoning

Het opbouwen van je eigen merknaam en een klantenkring die merktrouw is, is van essentieel belang voor succesvolle bedrijven en organisaties. De afgelopen editie van Ice This Day – die dit jaar op 14 september plaatsvond – stond in het teken van het maken van meer omzet en professionaliseren.

Tijdens de jaarlijkse inspiratiedag van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum (VAIJ) worden de ambachtelijke ijsbereiders onder meer bijgeschoold over het onderwerp marketing. Met de informatie die zij deze dag krijgen, kunnen ze direct aan de slag in hun winkels.

Joris van der Waart, Business Director bij Studio Lauda en docent marketing bij Fontys Hogeschool, trapte de dag af met een lezing over positionering & marketing. “Jullie hebben allemaal een bedrijf met ambachtelijk ijs, dit is jouw merk,” zo begint Joris zijn verhaal. “De ideale situatie voor een goed merk is dat consumenten trouw zijn, en voorkeur hebben voor jouw producten of diensten. Natuurlijk begint een goed merk bij een goed product, het ambachtelijke ijs. Wanneer de consument heeft geproefd van jouw ijs en zij dit lekker vinden, is de kans groter dat ze terug komen.”

De 2 W’s

Wie ben je en waartoe ben je? Dit zijn de twee vragen die de ijsbereiders – en elke ondernemer – zichzelf moeten stellen. Het is belangrijk authentiek en jezelf te zijn als merk. ‘Waartoe ben je?’ is wat je als (ijs)merk overbrengt aan de consument. “Stel jezelf de vraag: Als jouw merk een mens zou zijn, waar sta je dan voor? Welke normen en waarden heb je? Waar word je blij van en waarvan juist niet?” Joris geeft enkele voorbeelden van leuzen van merken die aansluiten bij de boodschap, zoals Dove met ‘echte schoonheid zit van binnen’. Net zoals bij de leuzen van Ikea (affordable solution for better living) of L’Oréal (Omdat u het waard bent). Als je de leus hoort, weet je om welk merk het gaat en je gelooft de boodschap, dát is een sterk merk.

“Een merk is een optelsom van ervaringen en bestaat enkel in je hoofd”, is de uitspraak van Joris, die de aanwezige ijsbereiders meer bewust maakt van de invloed die ze zelf hebben op het creëren van hun merk. Het begint bij goed ijs, maar ook de bediening, inrichting, sociale media, wat je uitstraalt, spelen een belangrijke rol. “Kijk hoe de grootste merken het doen en probeer hier jouw eigen draai en identiteit aan te geven,” besluit Joris zijn verhaal.

Lees ook
‘IJs blijkt crisisbestendig’

‘IJs blijkt crisisbestendig’

Sturen op cijfers. Voor Gijs van Dijk van ’t IJshuys in Heusden is het als ondernemer dagelijkse kost. Deze kersverse voorzitter van de Verenigde Ondernemers Club (VOC) van Vereniging Ambachtelijk IJscentrum (VAIJ) wil dit ijsseizoen meer marge behalen met zijn coupes. Daarnaast gaat hij ambachtelijk softijs verkopen, in navolging van collega’s uit...

IJssalons halen meer dan 12.000 euro op voor Giro555

IJssalons halen meer dan 12.000 euro op voor Giro555

De ijsjesactie voor Giro555 van het Ambachtelijk IJscentrum was een succes. De ijssalons haalden meer dan 12.000 euro op met de verkoop van het speciale Oekraïense appeltaart ijsje Yabluchnyk.

Speciaal Oekraïens ijsje voor giro 555 op European Gelato Day

Speciaal Oekraïens ijsje voor giro 555 op European Gelato Day

Op 24 maart is European Gelato Day, de dag voor ambachtelijk bereid ijs. Vereniging Ambachtelijk IJscentrum komt met een landelijk initiatief: de opbrengst van een speciaal voor deze dag gemaakt Oekraïens ijsje gaat naar giro 555.