Hoogwaardig maatwerk

Miele_Maatwerk

Kledinghuur en uitbesteding van de was aan commerciële wasserijen nam de afgelopen twintig jaar een enorme vlucht. Naast de was werden tal van facilitaire diensten afgestoten, zoals schoonmaak, onderhoud en technisch beheer. Deze uitbestedingstrend ging gepaard met vergaande standaardisering en ogenschijnlijk lage kosten. De klant moest zich daarbij wel conformeren aan grootschalige eenheidsworst en moeilijk opzegbare contracten. Dat beeld kantelt. Miele durft te stellen dat tegenwoordig eerder het tegenovergestelde geldt: kledinghuur en uitbesteding van reiniging is achterhaald, want het past niet in deze tijd van kostenbewust, klantgericht en duurzaam denken.

Een moderne onderneming moet snel kunnen inspelen op veranderingen. De roep om kleinschaligheid, flexibiliteit, snelheid en kwalitatief maatwerk wordt dan ook luider. En die eisen kunnen grootschalige wasserijen onvoldoende invullen, zo leert de praktijk. Om aan de klanteisen te voldoen moet de wasvoorziening dichter bij huis in een kleinere setting worden georganiseerd. Pas dan is tegen aanvaardbare kosten het hoogwaardige maatwerk mogelijk waaraan behoefte is.

Dat ligt binnen handbereik doordat hoogwaardige technologie zich op steeds kleinere schaal laat ontsluiten. Kleine wasserijen kunnen binnenkort dezelfde functionaliteit bieden als de ICT-gestuurde industriële wasserijen. Stuksgewijs registreren met computercodes bijvoorbeeld is sinds enige tijd haalbaar en betaalbaar voor huiswasserijen. Voor in-huis-wasserijen betekent dat veel hogere productkwaliteit tegen lagere kosten, terwijl slijtage en doorlooptijden flink afnemen. Een moderne huiswasserij heeft de kleding binnen 24 uur weer beschikbaar. De service is laagdrempelig.

Onderzoek geeft aan dat de kostenvergelijking tussen uitbesteden en in-huis-wassen dikwijls mank gaat omdat veel verborgen kosten van de industriële aanpak niet worden meegerekend, zoals het feit dat de kledingvoorraad door uitbesteding met een factor 1,66 toeneemt. Dat geldt in ieder geval voor het uitbesteden van de persoonlijke was van productiebedrijven. Daar blijven factoren onderbelicht die de kosten ongemerkt opdrijven, zoals transport, slijtage, bijbetalen voor aanvullende dienstverlening en het zoekraken van textiel. Wie de was geheel of gedeeltelijk zelf gaat doen, kan tussen dertig en vijftig procent bezuinigen op de waskosten.

Bedrijfskleding

Bedrijfskleding-300x200 Steeds meer bedrijven gebruiken bedrijfskleding vanwege herkenbaarheid en representativiteit, veiligheid en hygiëne. Aangescherpte hygiëneregels maken vaker omkleden noodzakelijk. Daardoor wordt kleding intensiever gebruikt en vaker gewassen. Bij lange doorlooptijden moet een bedrijf meer kleding verstrekken, want het werk gaat gewoon door.

Een ander aspect is dat bij vaker omkleden de kleding minder vuil wordt, maar wel de relatief agressieve reinigingsmethode ondergaat die in de industrie gebruikelijk is. Bij zelf wassen kunnen was- en droogprogramma’s op maat worden afgesteld, wat de slijtage reduceert. De verwerking in een huiswasserij is dan ook veel milder voor het textiel waardoor de kleding aanzienlijk langer mee gaat.

Lees ook
Aan de slag met in-huis-wassen

Aan de slag met in-huis-wassen

Er zijn drie kernvragen waarop een antwoord moet komen: Waar ga ik wassen, welke apparatuur heb ik nodig en wie gaat er wassen? Wasruimte Een interne centrale wasserij moet aan wettelijke en logistieke eisen voldoen. Er is geen milieuvergunning nodig. Apparatuur en routing De keus van de juiste apparatuur voor een optimaal renderende wasserij is...

Koninklijke Schmidt Zeevis Rotterdam

Koninklijke Schmidt Zeevis Rotterdam

Het bijzondere, bootvormige pand van De Koninklijke Schmidt Zeevis in Rotterdam werd in 2015 geopend door Koningin Máxima. Het bedrijf was uit zijn jasje gegroeid in het Rotterdamse centrum. Alle bedrijfsprocessen werden op de nieuwe locatie ondergebracht. Schmidt Zeevis streeft perfectie na in het primaire proces, de productie en levering van...

Wassen van bedrijfskleding in eigen beheer bij Schmidt Zeevis Rotterdam

[object type="youtube" id="YC0YkH1mTJw"] Schmidt Zeevis is een bekende vishandelaar uit Rotterdam, die levert aan restaurants met een Michelin-ster tot aan midden- en kleinbedrijven. Schmidt Zeevis verhuisde begin september naar een nieuw pand. Dit nieuwe pand staat aan de Matlingeweg en is een echte blikvanger. Het pand heeft de vorm van de boeg van een schip. Bij de nieuwbouw kwam ook de wasserij ter sprake. Voorheen werd de kleding gehuurd en gewassen bij een externe wasserij. Directeur Jos van Vuren vertelt in dit filmpje waarom Schmidt Zeevis heeft gekozen om over te stappen naar eigen kleding...