Frederic’s Ice Cream Bar Kortrijk - Al twintig jaar trendsetter

6 maart 2020 Caroline d' Hont
Foto: Caroline d'Hont

Op steenworp afstand van het station vind je in de Kortrijkse winkelstraat Lange Steenstraat in een hoekpand ‘Frederic’s Ice Cream Bar’. Al 21 jaar een vaste waarde voor de inwoners van Kortrijk. Maar ook vele toeristen, voornamelijk Britten en Amerikanen die de oorlogskerkhoven in de streek komen bezoeken, vinden hun weg naar Frederic’s.

Frederic Baas runt de ijssalon samen met collega Mathieu Verhulst. De twee heren ontvangen me hartelijk in hun hippe ijsbar. De zaak bestaat dan al misschien twee decennia, ze gaan duidelijk mee met hun tijd, getuigt het stijlvolle ingerichte interieur. Een prachtige marmeren toonbank die vol potten kleurrijke toppings staat en een gezellige zitruimte met Scandinavisch geïnspireerd meubilair en verlichting brengen je meteen in de sfeer, zelfs op een druilerige winterdag. Op een zachtroze geschilderde muur prijkt als eye catcher in grote neonletters ‘Ice Ice Baby’, geflankeerd door tropische planten. “Dat is onze Instawall”, vertelt Frederic. “Jongeren vinden het leuk om te poseren met hun ijsje of wafel voor de muur, en dan te posten op Instagram. Het levert een leuke foto op voor hen, en wat extra aandacht voor ons.”

Hoe het allemaal begon

Frederics Ice Cream Bar_ Foto Caroline d'Hont_2

Foto: Caroline d'Hont

Frederic studeerde voor bakker-patissier in de befaamde koksschool Ter Groene Poorte in Brugge. Als pas afgestudeerde belandde hij bij Patisserie Gaston in Kortrijk. De zaak stond bekend voor hun ijstaarten, en het is daar dat Frederic voor het eerst in contact kwam met ijsbereidingen. Toch kriebelde het al snel om een eigen zaak op te starten.

Nog geen jaar later, op 20-jarige leeftijd, opende Frederic zijn gelijk genaamde zaak op de huidige locatie. Frederic vertelt: “Ik ben begonnen als chocolatier. In de salon was er slechts een klein hoekje met ijs, met een vijftal ijssmaken en een klein wafelijzertje. Maar het werd al snel duidelijk dat de mensen voornamelijk kwamen voor het ijs. Na een jaar heb ik besloten om er een volwaardige ijssalon van te maken, en zo ben ik hier twintig jaar later nog (lacht).”

Dat er in twintig jaar tijd veel veranderd is, dat is duidelijk. “Behalve het basisrecept voor mijn ijs”, vertelt Frederic. “Ik maak klassiek roomijs. Ik gebruik daarvoor geen poedertjes of bewaarmiddelen, enkel verse eieren, room en melk van de boer hier in de buurt. De melk pasteuriseer ik ook zelf. Hoewel veel van mijn collega’s overgeschakeld zijn op de Italiaanse manier van ijs maken (gelato), kies ik toch bewust voor roomijs als basis. Het is een echt Vlaams product, lekker romig en puur van smaak. Het recept daarvoor heb ik zelf ontwikkeld en is in al die jaren onveranderd gebleven. Het ijs wordt wel afgedraaid in machines van Carpigiani. Voor de ijssmaken ga ik steeds op zoek naar de lekkerste, verse producten, zoals verse aardbeien. Mijn klanten proeven en appreciëren dat.”

Trends in ijsland

Frederics Ice Cream Bar_ Foto Caroline d'Hont_3

Foto: Caroline d'Hont

“In al die jaren zijn er wel heel wat verschillende ijssmaken bij gekomen. In het begin maakte ik enkel de klassieke smaken zoals vanille, mokka, chocolade en sorbets. Mensen ontdekken op vakantie nieuwe smaken, en vragen er hier ook naar. IJs met koekjes zoals Oreo, Twix, Kinder Bueno of Lotus Speculoos doen het erg goed. Ik gebruik steeds het originele koekje om de ijssmaak te maken.”

“Ook in restaurants probeer ik steeds alert te zijn. Als ik een nieuwe smaakcombinatie ontdek, heb ik de reflex: ‘Kunnen we hiervan ijs maken?’. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken, of je kan er ijs van draaien. Mathieu heeft een koksopleiding en heeft in gastronomische restaurants gewerkt, dus met zijn ervaring kunnen we soms heel verrassende smaakcombinaties ontwikkelen, zoals het pastinaakijs met bruine suiker en speculoos dat nu op het menu staat.”

“Daarnaast is er veel vraag gekomen naar vegan, suiker- en lactosevrij ijs. Of dat er nu meer mensen met allergieën zijn, of dat deze groep mondiger geworden is, ik vraag het mezelf soms ook af. Maar ik zorg er wel steeds voor dat de verschillende opties er zijn, en dat wordt ons in dank afgenomen.”

Gouden tijden

Frederics Ice Cream Bar_ Foto Caroline d'Hont_4

Foto: Caroline d'Hont

“We verkopen niet enkel roomijs, maar hebben ook machines voor frozen yoghurt en soft serve ijs (soft ijs). Dat laatste is wat in diskrediet gekomen de laatste jaren, maar is in wereldsteden als Tokyo en New York wel degelijk zeer populair. Vorige zomer hebben we ons ‘gouden ijsje’ gelanceerd: een zwart hoorntje met vanille softijs en afgewerkt met 22-karaats bladgoud. Dat is behoorlijk duur, maar we hebben gemerkt dat mensen graag 15 euro neertellen voor zo’n uniek en ‘Instagram-waardig’ ijsje. Toen we het ijsje lanceerden, heb ik enkele kranten aangeschreven. Er verscheen een stukje in Het Laatste Nieuws. Dat werd opgepikt door VTM Nieuws, die langskwamen voor een reportage. Vervolgens belde de redactie van de late avond talkshow Gert Late Night op om te vragen of we wilden langskomen op hun boot. Andre Hazes Jr. zat in het programma, en die is helemaal gek op alles wat van goud is, dus het gouden ijsje was een schot in de roos. Heel de zomer lang vroegen klanten ernaar en postten er dan een foto mee vóór onze Instawall. We krijgen ook geregeld de vraag om met onze gouden ijsjes op bedrijfsfeesten of speciale evenementen te komen staan.”

In de toonbank van de winkel schitteren ook verschillende rijk belegde wafels. Frederic: “De wafels doen het erg goed in de winter, zeker bij de jongeren. Hoe meer toppings, hoe liever. We hebben ondertussen ook een wafel met bladgoud belegd, die is nu erg populair. Daarnaast hebben we verse pannenkoeken en warme dranken. We blijven het jaar rond open, als Mathieu en ik met vakantie zijn, dan zorgen we ervoor dat familieleden en jobstudenten de zaak kunnen blijven openhouden.”

IJs-inspiratie op reis

Frederics Ice Cream Bar_ Foto Caroline d'Hont_5

Foto: Caroline d'Hont

Op reis gaan is een grote inspiratiebron voor het duo. Dat merk je aan de relaxte Ibiza vibe (inclusief mellow beats) die er in de zaak heerst. Of aan de Balinese parasols die in zomer van hun terras een heerlijk toevluchtsoord in de drukke winkelstraat maken. In november 2019 gingen de heren vier weken op vakantie naar Japan. Naast genieten van de natuur en cultuur, deden ze er heel wat inspiratie op voor de ijssalon.

Mathieu: “We ontdekten er ‘melonpan’. Dat is een superlekker, zacht en lauw suikerbroodje, dat wordt gevuld met soft ijs, werkelijk heerlijk! Dat gaan we deze zomer ook proberen bij Frederic’s.” Frederic: “Ook ben ik bezig met het ontwikkelen van matcha-ijs, op basis van het Japanse groene theepoeder. Dat is vrij specifiek van smaak, ik ben benieuwd of het hier in de smaak zal vallen. In New York dan weer, snijden ze het hoedje van een croissant af, en vullen die op met soft serve ijs. Er valt nog heel wat te experimenteren in dit vak, dat houdt het leuk en boeiend, zelfs na twintig jaar.”

Onverwacht in de prijzen

Frederics Ice Cream Bar_ Foto Caroline d'Hont_6

Foto: Caroline d'Hont

Voorbije zomer viel er plots een journalist van Het Laatste Nieuws binnen met het leuke nieuws dat Frederic’s in hun ‘ijsjespoll’ verkozen was tot beste ijssalon van de Leiestreek. Frederic zelf was helemaal niet op de hoogte van de wedstrijd, en dus aangenaam verrast door de eer die de ijssalon te beurt viel, zelfs zonder er campagne voor te hoeven voeren.

Op de ‘Gelato World Tour European Challenge (Belgium)’ in 2018 belandden Frederic en Mathieu ook in de top tien met hun ‘Black Buddha’ ijs, op basis van 70% chocolade, tamarinde, Thaise basilicum en amarena kersen. Ze kijken reikhalzend uit naar de volgende editie van die wedstrijd, om vriend en concurrent te verrassen met een nieuwe originele creatie.

In de tussentijd smeden de heren nog meer nieuwe plannen, zoals het ombouwen van een Amerikaanse old timer bestelwagen tot een ijskar. We wensen hen heel veel succes en (reis)inspiratie toe!

Altijd op de hoogte blijven?