‘Er zijn mensen die zeggen: waar begin je aan?’

Luuk Schaper_BIB 2-2019

Luuk Schaper (20) is patissier en werkt in de zaak van zijn ouders. Maar niet voor lang meer: deze zomer opent hij zijn eigen winkel in Krimpen aan de Lek. “In drukke periodes werk ik wel tien tot twaalf uur per dag. Maar dat maakt me niet uit, als ik maar met het vak bezig kan zijn.”

Tekst: Marloe van der Schrier | Foto: Oscar van der Wijk

“Van jongs af aan hielp ik al mee in de chocoladewinkel van mijn ouders, De Berekuil in Ouderkerk aan den IJssel. Na de middelbare school heb ik in Brugge een opleiding tot patissier gedaan, ik wilde meteen verder het vak in. Het was echt mijn ding: nieuwe dingen maken, nieuwe smaken ontdekken, meedoen aan wedstrijden om mijn niveau hoog te houden en mezelf te verbeteren. Ik heb een jaar gewerkt bij Jarreau in Den Haag, daar werken ze met strakke lijnen, dat vond ik heel gaaf. Twee jaar geleden hebben mijn ouders ook een patissierafdeling geopend, ik werd verantwoordelijk. Elke drie of vier maanden bedenk ik een nieuw assortiment.”

Eigen winkel

“Begin dit jaar was het eindelijk rond: vanaf juni heb ik een eigen winkel, Luux, in Krimpen aan de Lek. Het is een patisserie, chocoladewinkel en een ijssalon. Mijn ouders gaan de chocolade leveren, ik doe de rest, het gebak en het ijs. Dat wordt mijn toekomst. Er zijn mensen die tegen me zeggen: waar begin je aan? Je bent twintig, je kunt nog zoveel andere dingen doen. Die mensen moeten mij horen praten, zien hoe ik bezig ben, dan raken ze overtuigd dat dit is waar mijn hart ligt. Ook het rondkrijgen van de financiering was lastig, de bank vond me te jong. Het is nu gelukt dankzij een particuliere investeerder.”

Kwaliteit

“De komende tijd ga ik cursussen volgen en er zijn veel mensen in het vakgebied die me willen helpen. IJs is nieuw voor me, maar met de steeds warmere zomers, denk ik dat het echt een groeifactor is. Als we als branche de ambacht en kwaliteit goed blijven houden, zullen mensen ook in de toekomst voor de lokale ondernemer, de patissier en de chocolatier blijven kiezen. In de winkel zie ik mensen van alle leeftijden komen. Ieder kindje krijgt bij ons een chocolaatje als papa en mama iets komen kopen. Ze zijn opgevoed met onze chocola en vinden dat lekkerder dan die van de supermarkt. We zien dat die kinderen, als ze ouder worden, ook weer terugkomen naar onze winkel.”

Lees ook
Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

Hoe voorkom je vetbloem op chocolade

Hoe voorkom je vetbloem op chocolade

Vetbloem is een andere term voor de herstructurering van chocoladekristallen. Het zorgt voor een onappetijtelijk uiterlijk en verlies van textuur van de chocolade. Frank Boerboom, technisch manager bij Friesland Campina, sprak tijdens de Chocolate Summit in Antwerpen over het voorkomen van vetbloem.

IJssalon Vivaldi haalt meer dan 2500 euro op voor Stichting Semmy

IJssalon Vivaldi haalt meer dan 2500 euro op voor Stichting Semmy

Ron Wisker van IJssalon Vivaldi reikte 7 juni een cheque van 2617 euro uit aan Margriet Pasveer voor Stichting Semmy. De salon steunt al jaren goede doelen met de verkoop van het Goede Doelen ijsje.