Cargill investeert vier miljoen om bewuste snoeper te lokken

1 november 2019 Jerom Rozendaal

Cargill investeert vier miljoen euro in haar Belgische fabriek in Moeskroen om chocolade met dertig procent minder suiker te kunnen produceren. Hiermee wil het Amerikaanse familiebedrijf de groeiende nichemarkt van zoetwaren met verlaagde suikergehaltes bedienen. 

Met een breed assortiment aan suikervervangers en een doseringssysteem kan het suikergehalte met dertig procent of meer teruggebracht worden. “We zien een groeiende groep consumenten die op zoek is naar chocolade die even goed smaakt, maar minder suiker bevat”, verklaart Inge Demeyere, managing director van de chocolade-activiteiten van Cargill in Europa.

Maatschappelijk trend

De maatschappelijke trend van gezond eten gaat niet voorbij aan de zoetwarenindustrie. Onderzoek van Cargill naar ontwikkelingen in de voedings- en drankensector toont aan dat suiker het voedselingrediënt is dat consumenten het vaakst vermijden. Hetzelfde onderzoek wijst uit dat 54 procent van het publiek bereid is meer te betalen voor chocolade zonder suiker of met een verlaagd suikergehalte. Cargill krijgt volgens Demeyere steeds vaker de vraag naar chocolade met minder suiker van haar industriële klanten, bestaande uit producenten van chocolade zoetwaren, bakkerijproducten, ontbijtgranen en roomijs.

Cargill produceert al langer chocolade met verlaagde suikergehaltes, maar een reductie tot dertig procent of meer was nog niet aan de orde. Het percentage is overigens niet uit de lucht gegrepen. Volgens Europese regelgeving mogen producenten pas de voedingsclaim ‘verlaagd gehalte aan suikers’ op het etiket vermelden als het suikergehalte met minimaal dertig procent verlaagd is. Deze vermelding kan als goede marketingtool dienen om de bewuste snoeper voor een product te winnen.

Groeiend aandeel

Cargill Moeskroen 2_foto Cargill

De fabriek in Moeskroen vormt het hart van de chocolade activiteiten van Cargill in Europa (foto: Cargill).

Alhoewel chocolade met een verminderd suikergehalte op dit moment nog een marktaandeel heeft van minder dan één procent, zit dit aandeel in de lift. “Terwijl de mondiale markt voor chocolade zoetwaren met vier procent groeit, stijgt de vraag voor zoetwaren met een verlaagd suikergehalte met negen procent”, aldus Demeyere. “Dat aandeel zal alleen maar stijgen en dat is de reden waarom wij besloten hebben deze investering te doen.”

Het zijn trouwens niet alleen de consument en klant die Cargill en ook concurrenten zoals Barry Callebaut aan hun recepten doen sleutelen. “Er wordt vanaf overheidsniveau ook steeds meer aangedrongen op een reductie van het suikergehalte”, zegt Miriam van Wanroij, global product and process development manager bij Cargill. Zij wijst als voorbeeld naar Engeland. “Daar moet het suikergehalte in chocolade volgend jaar met twintig procent verminderd zijn.”

De Nederlandse Van Wanroij was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe chocolade-
recepten. De drastische vermindering van het suikergehalte stelde de Amerikaanse agro-voedingsreus voor een rits aan uitdagingen. Afhankelijk van de chocoladesoort kan het aandeel suiker in het product oplopen tot vijftig procent. “Als je hier dertig procent uithaalt, heb je eigenlijk een gat in je product”, legt Van Wanroij uit. De eigenschappen van suiker bepalen voor een groot gedeelte de smaak en beleving van chocolade. Het is niet alleen zoet, maar de stof zorgt ook voor een langere houdbaarheid, textuur, structuur en een bepaald mondgevoel.

Verschillende recepten

Cargill is er volgens eigen zeggen in geslaagd suiker reducerende recepten te ontwikkelen waarbij aan al deze eigenschappen geen afbreuk wordt gedaan. “Er is geen ultiem geheim recept voor de nieuwe chocolade”, onthult Van Wanroij. “Er zijn tal van verschillende recepten, op maat van de klant, met verschillende mixen van suikervervangers.” Zij voert het voorbeeld van vezels op, die als alternatief voor suiker kunnen dienen. “Vezels zijn een goede vervanger, maar zij zorgen er ook voor dat de chocolade dikker wordt en het smeltgedrag in de mond is anders. Voor bijvoorbeeld chocolate chipcookies is dat geen probleem, maar voor chocoladerepen is het minder geschikt.”

Tal van producten zijn tijdens het onderzoek de revue gepasseerd en aan uitgebreide testen onderworpen. “Al kunnen sommige ingrediënten suiker theoretisch vervangen, het is ook nog de vraag welke invloed zij hebben op het verwerkingsproces”, zegt Van Wanroij. “In de conche (mengmachine voor de bereiding van chocolade, red) kunnen wij door temperatuurbijstelling bijvoorbeeld sturen op smaak.”

Zuivelvrije productielijn

Cargill Moeskroen 3_foto Cargill

Sommige ingrediënten kunnen suiker vervangen, maar het is nog niet altijd duidelijk welke invloed zij hebben op het verwerkingsproces. (foto: Cargill).

In de fabriek heerst een serene rust. De regelmatige cadans van de geluidloze machines bepalen het werkritme. Elke productielijn wordt bediend door vijf of zes productiemedewerkers die zorgen dat de machines zijn afgesteld en dat de juiste grondstoffen worden toegevoegd volgens een bepaald recept. Tussen de vijf productielijnen in bevindt zich de afvulruimte, waar cacao, melk, suiker, melkpoeder en andere grondstoffen de productiemolen in gaan.

Ook lijn vijf, de laatste lijn waar pure chocolade van de band rolt, wordt vanuit deze ruimte gevoed. Omdat pure chocolade geen zuivel bevat, is dit de zuivelvrije productielijn van Cargill. Toch mag het eindproduct niet het label ‘zuivelvrij’ dragen. “Doordat de machines in dezelfde ruimte worden gevuld met cacao en melkpoeder, kan er contaminatie door de lucht optreden”, legt Van Wanroij uit. Hier speelt de nieuwe investering van vier miljoen euro ook op in. Het doseringssysteem voor de suikervervangers en andere installaties worden in een aparte ruimte geplaatst, gescheiden van zuivelproducten. Hierdoor kan Cargill in de toekomst wel de claim leggen op de status van zuivelvrij. Ook hier ziet het bedrijf namelijk marktkansen. “Wij zien een aantal trends in de chocoladesector. Er is een groeiende vraag naar gezond, veganistisch, organisch en verschillende kleuren”, verklaart Inge Demeyere. De traditionele verdeling in de chocoladesector – wit, melk en donkere chocolade – gaat volgens haar op de schop. “Er komt een waaier van producten voor in de plaats.”

Over Cargill
Nadat Cargill vanaf de tweede helft van negentiende eeuw groot werd in de graan- en agrosector, heeft het bedrijf vanaf 1979 ook een dominante positie in de cacao en chocoladesector verworven. Vanaf 2003 is Cargill actief in Europa, met de koop van de fabriek in Moeskroen.

De chocoladefabriek in Moeskroen vormt het hart van de chocolade activiteiten van Cargill in Europa. Door een investering van tientallen miljoenen werd de capaciteit van de fabriek verhoogd van één productielijn in 2003 naar vijf in 2018. De organische groei van de fabriek gaat hand in hand met strategische overnames in de sector, waarvan de laatste dateert van dit jaar. In het voorjaar werd het Belgische Smet overgenomen, een producent van chocolade- en snoepversieringen. Hiermee poogt Cargill haar positie te verbeteren in de gourmetsector met klanten als artisanale chocolatiers, bakkerijen, horecazaken en foodservicebedrijven.

In de zoektocht naar vervangende stoffen kon de chocoladefabriek in Moeskroen een beroep doen op tal van Cargill divisies, zoals de zoetstoffentak, terwijl er in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Cargill in Vilvoorde, nabij Brussel, op moleculair niveau onderzoek gedaan wordt naar stoffen. In Moeskroen combineerden de chocolade-experts deze brede productkennis met hun eigen expertise. Probeersels werden voorgelegd aan een team van professionele testers dat aan de fabriek verbonden is.

Het bedrijf is in totaal actief in zeventig landen en heeft 160.000 medewerkers op de loonlijst, 3.600 daarvan werken bij Cargill Cocoa & Chocolate dat actief is in 54 landen. In de drie Belgische chocoladefabrieken, in Moeskroen, Antwerpen en Kalmthout, werken ruim 300 mensen. Inmiddels behoort Cargill na Barry Callebaut tot de grootste chocoladefabrikanten van de wereld. Met een serie overnames en de ontwikkeling van een mondiaal handelsnetwerk heeft het inmiddels controle over de gehele keten, van boon tot reep zoals dat heet.

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?