Trendrapport: ijssalon blijft groeien

20 januari 2015

EDE - Nederlandse ijssalons hebben het vorig jaar uitzonderlijk goed gedaan. Zij zagen een omzetgroei van 6,1 procent. De afgelopen jaren is het aantal ijssalons in Nederland met zo’n 40 procent toegenomen. Verder blijkt in de eerste 8 maanden van 2014 het percentage ijssalons dat de omzet zag stijgen, hoger dan alle andere horecagelegenheden.

Dat blijkt uit cijfers van FSIN. Volgens Jan Willem Grievink van FSIN loopt het ijsseizoen ook langer door, van het vroege voorjaar tot ver in het najaar.

Als gekeken wordt naar de omzetontwikkeling van winkels in diverse segmenten, tussen januari en augustus 2014, komen ijssalons eveneens goed uit de bus. Het percentage vestigingen waarvan de omzet gedurende die periode is gestegen, ligt bij ijssalons op 63 procent, vlak vóór fastfoodrestaurants als McDonald’s/Burger King (56 procent) en koffie- en theehuizen (55 procent).

Sterkste dalers (het percentage vestigingen dat de omzet zag dalen) zijn vooral pompshops (65 procent), snackbars (63 procent) en cafés/bars (60 procent).

De horeca als geheel klimt volgens Grievink uit het dal. “De totale markt voor de buitenshuisconsumptie zal eindelijk als geheel gaan stijgen”, vertelt hij. “Iets wat in de andere westerse landen in 2014 al ruimschoots het geval was.”

Altijd op de hoogte blijven?