SVH en Foodstep bundelen krachten

24 september 2015

SVH en Foodstep bundelen hun krachten voor het project Fan-ergize your Enterprise. SVH en Foodstep zetten zich met een onderzoek onder horecamedewerkers, een trendreport en een congres, gezamenlijk in voor een betere Nederlandse horeca.

  • Transitie

“De Nederlandse horeca maalt een transitie door”, weet Erik Bemelmans, Business Director van Foodstep. “Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren staat de gast meer en meer zelf aan het roer: iedereen kan overal kiezen en keuren en goed is allang niet meer goed genoeg.” Volgens Bemelmans is de rol van medewerkers cruciaal. “Uit onderzoek blijkt steeds weer dat de juiste medewerkers een directe invloed hebben op de gasttevredenheid en het succes van een bedrijf. En de bepalende factor daarbij blijkt te zijn de mate waarin zij ‘Fan’ zijn van hun organisatie, hun team en hun werk. Oftewel: voelen ze zich verbonden, zijn ze bevlogen en gaan ze vanuit hun vakbekwaamheid voor echt resultaat? Wij noemen dat de ‘Fan Factor’.”

  • Nationale benchmark

SVH en Foodstep hebben daarom gezamenlijk een Nationale Benchmark opgezet, waarin ze onderzoeken hoe het is gesteld met de ‘Fan Factor’ en vakbekwaamheid van Nederlandse horecamedewerkers. “Op 13 januari maken wij de resultaten van de benchmark bekend, dit doen wij tijdens een congres.” “Met deze benchmark voorzien we de branche van feiten en cijfers die hard nodig zijn om goede beslissingen te kunnen nemen op het gebied van scholing, arbeidsmarkt en personeelsmanagement”, weet Ricardo Eshuis, directeur van SVH.

  • Deelname

Alle horecamedewerkers in Nederland kunnen vanaf 21 september meedoen aan het onderzoek. “Ondernemers kunnen de scan ook laten afnemen in hun bedrijf. Zo kunnen ze vaststellen hoe het gesteld is met de ‘Fan Factor’ van hun team en inzichtelijk krijgen wat zij kunnen doen om dit te verbeteren”, aldus Bemelmans en Eshuis.

Altijd op de hoogte blijven?