Retourpinnen nu mogelijk voor Rabobank-klanten

9 april 2014

Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen. Dat meldt Vara's consumentenprogramma Kassa!. Kledingzaak Score is de eerste winkelketen die de dienst aanbiedt, maakte de Betaalvereniging Nederland woensdag bekend.

Veiligheid

Nederlandse banken introduceren het 'retourpinnen' op verzoek van winkeliers. Volgens Detailhandel Nederland hoeven winkels daardoor minder wisselgeld in kas te hebben. Dat is veiliger voor winkelier, medewerker en klant, is de redenering. De dienst wordt nu alleen nog aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de Rabobank. ABN Amro en ING volgen later dit jaar.

Voorwaarden

Voor consumenten maakt het niet uit bij welke bank zij een rekening hebben. De enige voorwaarde is dat de aankoop oorspronkelijk ook met een pas is afgerekend. Retourpinnen werkt eenvoudig. De bankpas gaat in de betaalautomaat, de winkelier vult een wachtwoord in en de klant bevestigt het terug te betalen bedrag. De volgende dag staat het op de rekening van de klant. Klanten krijgen van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs.

Altijd op de hoogte blijven?