Personalisering trend in patisserie

10 juli 2014

LONDEN - Nieuwe technieken in de zoetwarenindustrie bieden steeds meer mogelijkheden voor gepersonaliseerde producten. De sector toont steeds meer producten die afgestemd zijn op de individuele consument. Je gezicht op chocolade geprint, je persoonlijkheid gematched met een chocoladesmaak, of een 3D-geprinte bonbon: het is allemaal mogelijk.

Chocoladeproducent Cadbury in Australië is een bedrijf dat al ver is met de personalisering van producten. Zij matchen de persoonlijke eigenschappen van consumenten met een product uit hun assortiment. Hoe dat werkt? Een algoritme in de 'Joy Generator' analyseert het Facebook-profiel van de consument. Gekeken wordt naar hun interesses. Nadat de consument gelinkt is met een chocolade naar keuze, maakt het systeem een foto van deze match, zodat de Facebook-gebruiker deze ervaring kan delen op de social media. De Joy Generator is een bus die door Melbourne en Sydney rijdt en zal binnenkort ook als app gelanceerd worden op de Facebookpagina van Cadbury Dairy Milk.

3D-bonbon

Je naam in chocolade op een taart kan natuurlijk ook nog steeds. Maar nieuwe technologiën  maken het mogelijk om 'ultra-personalisering' toe te passen. Zo gingen in januari dit jaar chocoladeproducent Hershey's en 3D Systems een samenwerking aan en ontwikkelden een patisserieprinter. Een 3D-printer die ter plekke een bonbon speciaal voor jou maakt.

Consument zoekt zichzelf

Onderzoeker Catherine O'Connor van bureau Canadean stelt dat 7 procent van de banketconsumptie als oorzaak heeft dat de consument op zoek is naar iets wat is afgestemd op zijn behoeften. "Voedingsproducenten kunnen technologieën inzetten om een product te maken dat letterlijk een weerspiegeling is van de consument, zoals een gezicht geprint in chocolade, of een eetbare beeltenis van zichzelf. De consument is bereid om meer te betalen voor dit soort ervaringen."

 

Altijd op de hoogte blijven?