Lily's Cupcakes stopt na vijf jaar

22 juli 2014

Cupcakesmerk Lily's Cupcakes stopt er na vijf jaar mee. In 2009 was Lily's de enige grootschalige aanbieder van cupcakes in het land en ging er veel aandacht naar het merk, de producten en de oprichters. Lily’s Cupcakes werden verkocht bij De Bijenkorf, bij vele horecagelegenheden en via grote cateraars. Na vijf enerverende jaren besluiten oprichters Angelie Kaag en Cécile Wijdenes in 2014 om hun energie in nieuwe projecten te steken. De merknaam is beschikbaar voor wie er kansen in ziet.

In 2008 is het Angelie en Cécile duidelijk dat de enorme cupcaketrend die in de Verenigde Staten en Engeland opgekomen is, op het punt staat om naar Nederland over te waaien. Als aspirant-ondernemers en ervaren marketeers zien ze een enorme kans om hier een mooi merk omheen te bouwen en zo ontstaat Lily’s Cupcakes. Een merk voor ‘de jonge vrouw van de wereld’ die ervan houdt zichzelf en anderen te verwennen en die cupcakes wil eten die precies zo smaken als de cupcakes in New York.

100.000 cupcakes

Het merk wordt omarmd door media en trendsetters. Binnen een jaar verkoopt Lily’s Cupcakes 100.000 cakejes en worden er producten op de markt gebracht die het merk verder laden. Eind 2011 verschijnt het receptenboek ‘Pure Verwennerij’ bij uitgeverij Terra Lannoo en in samenwerking met Mimex (o.a. producent van het PiP en VT Wonen servies) wordt een mooi porseleinen servies ontwikkeld. Het boek slaat goed aan met 4500 verkochte exemplaren in Nederland en 5000 in Duitse vertaling.

Ook het servies wordt in eerste instantie goed ontvangen door inkopers van diverse internationale warenhuizen: in 2012 ligt het Lily’s Cupcakes servies onder andere in de schappen bij het Nederlandse Cook&Co, bij Galerie Lafayette in Parijs en bij Stockmann in Moskou en St. Petersburg. Toch wordt het door consumenten niet gekocht. De crisis is in volle gang en het consumentenvertrouwen op een dieptepunt. Een nieuw servies met een behoorlijk prijskaartje slaat niet aan en krijgt geen tweede kans. De productie word stopgezet.

Concurrentie

Intussen lopen ook de verkopen van de cupcakes zelf terug;  er zijn nieuwe, grote en goedkope cupcake aanbieders opgestaan en een aantal klanten stapt over. Het business model van Lily’s Cupcakes (cakejes inkopen bij een toppatissier en doorverkopen aan de out-of-home markt) is alleen winstgevend wanneer er grote aantallen cupcakes worden verkocht. In 2013 stopt Lily’s Cupcakes met het direct aanleveren van de eigen klanten en legt het bedrijf de verkoop en distributie exclusief bij Sligro Groothandels neer om een groter bereik te hebben onder horecaklanten. Deze samenwerking verloopt niet zoals gehoopt en de verkoop zakt verder in.

Hoewel er uitgewerkte plannen liggen om het merk een nieuwe boost te geven zoals het uitbrengen van een range Angelsaksische gebaksproducten onder de naam ‘Lily’s Favourites’ en het overstappen op glutenvrije productie (waar de receptuur voor klaarligt), besluiten de oprichters nu om hun tijd, geld en energie te gaan richten op nieuwe projecten. Met pijn in het hart nemen ze afscheid van hun ‘dochter’ Lily. De merknaam (internationaal gedeponeerd tot 2019), url’s, online fanbase, recepturen en verpakkingen zijn beschikbaar voor overname.

Altijd op de hoogte blijven?