Interactief scherm bevordert doorlooptijd

13 augustus 2014

IJssalon Roberto in Epe heeft interactieve tv-schermen boven de ijsvitrines ontwikkeld waardoor klanten achterin de rij al kunnen zien welke smaken er zijn. Zo kunnen ze eenmaal vooraan direct hun bestelling doen. Dit zorgt voor een snellere doorlooptijd en bevordert omzet.

Eigenaar Shu-ta Chou van ijssalon Roberto heeft een ‘narrowcasting cloudoplossing’ op tv-schermen bedacht. Het systeem werkt interactief. Als een smaak op is, kan het scherm met een druk op de knop worden aangepast. De ondernemer is met dit idee genomineerd voor de MKB Idee verkiezing 2014.

Sneller beslissen

Bij veel ijssalons blokkeert diegene die bestelt het zicht op de diverse ijssmaken, waardoor elke volgende bestelling langer duurt. Volgens Chou wordt met de schermen de doorloopsnelheid bij de ijsvitrine verhoogd met 30 tot 50 procent, omdat klanten al in de rij beslissen. Doordat het actuele aanbod op afstand zichtbaar is, merkt hij in de praktijk nu al dat klanten achterin de rij overleggen welke smaken ze zullen nemen. “Dat heb ik daarvoor nog nooit eerder gezien.”

Op de schermen kunnen niet alleen de actuele ijssmaken met foto’s geplaatst worden, maar ook aanbiedingen en meldingen als ‘wil je er slagroom bij?’. Dit blijkt te werken, volgens de ijsbereider. Medewerkers hoeven niet meer bij elke bestelling te vragen of de klant ook slagroom wil.

Zelf doen

Digitale schermen zijn voor de kleine ondernemer vaak een veel te dure oplossing, zeker voor een ijssalon die in 7 maanden tijd de omzet moet verdienen, zegt Chou. Ook moet bij aanpassingen vaak een beroep gedaan worden op dure professionals. “Waarom kunnen we dat niet zelf”, vroeg hij zich af.”

De ijsbereider is met een ICT-partner het label ‘Slimme Playr' gestart. Een computer met internetaansluiting is voldoende om de schermen te vullen of te veranderen. Het actuele aanbod wordt in de ijssalon geprojecteerd op smart-tv’s met wifi.

Eerste klant

Tijdens de wintermaanden, als het werk in de ijssalon op een lager pitje staat, kan Chou andere ondernemers helpen met de implementatie van een dergelijk systeem. De eerste klant is al binnen: een snackbar. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met 5 vestigingen van een modezaak uit Epe.

“Stiekem hoop ik dat er meer uitkomt”, zegt hij. “Natuurlijk blijf ik vooral ijscoman, dat is mijn passie. Maar ijs is natuurlijk een heel leuk product om een ICT-oplossing mee te verkopen.” De MKB Idee verkiezing 2014  waar Chou voor genomineerd is, is een initiatief van MKB Nederland en KPN.

Altijd op de hoogte blijven?