Innova-onderzoek: 'Handijs in de lift'

15 december 2014

Met de stijgende vraag naar individueel verpakte snacks en verwenproducten, stijgt ook de productie van industrieel handijs. 'Single-serve' producten zijn goed voor een kwart van de wereldomzet in ijs, zo laat Innova Market Insights weten na onderzoek van oktober 2013 tot en met oktober 2014. Het onderzoek geeft aan dat de verkoop van (industrieel) stuks-ijs in vijf jaar met 22 procent is gestegen.

In Azië zijn per stuk verkochte ijsjes het meest populair. Maar liefst 40 procent van alle ijs-introducties bestond uit per stuk verpakte ijsjes. In Europa was dit 20 procent en in de Verenigde Staten slechts 12 procent.

"De markt voor handijs werkt hard aan het loskomen van het weersafhankelijke zomer-imago", vertelt Lu Ann Williams, directeur Innovatie van Innova Market Insights. "De sector toont een breed assortiment, van ijslollies voor kinderen tot premium chocoladesnacks voor volwassenen. De handijssoorten lopen uiteen van ijsrepen tot -sticks en - hoorntjes."

Magnum en Cornetto

De twee topproducten in deze consumptie-ijsmarkt zijn in het Verenigd Koninkrijk afkomstig van Unilever: Magnum en Cornetto spannen hier de kroon. Magnum vierde dit jaar zijn 25ste verjaardag en introduceerde hiervoor bijzondere limited editions, zoals de Magnum Gold, Magnum Pistachio en een Marc de Champagne-assortiment. Cornetto breidde in 2014 uit met een nieuwe variant: Cheesecake Glory. Ook werd de 'Choc'n'Ball' toegevoegd: een hoorntje met een bol ijs gehuld in chocolade.

Ook KitKat, Oreo en Cadbury

Andere noviteiten op de industriële ijsmarkt in het Verenigd Koninkijk waren de introductie van het eerste KitKat-ijsje (hoorntje) en de Oreo Ice Cream Sandwich. Ook Cadbury Dairy kwam met een eigen ijs op stok.

Frankrijk ziet gelijksoortige trends. Hier werd een limited edition van de Twix-ijsreep geïntroduceerd, waarin speculoos is verwerkt. Ook Daim presenteerde zichzelf op de ijsmarkt met verschillende ijsvarianten van het chocolaatje.

In Duitsland zijn introducties gesignaleerd op het gebied van waterijs. Haribo kwam met een aantal waterijsjes, waarbij onder andere de bekende gummibeertjes een rol spelen. De retro trend zorgde ervoor dat een ijsje uit de jaren 70 en 80, de Dolomiti stick, terugkeerde in de schappen van de Duitse supermarkten.

Altijd op de hoogte blijven?