Gelato Festival op bezoek in Nederland

13 augustus 2014

AMSTERDAM – Italiaans ijs en de beleving ervan promoten onder een breed publiek. Dat is de gedachte achter het Gelato Festival. Op het reizend ijsfestijn, gesponsord door onder meer Fabbri en de Clabo Group, laat een groep Italiaanse ijsbereiders voor het oog van het publiek zien hoe je ijs maakt. Ze doen dat vanuit een speciaal omgebouwde trailer die is uitgerust met een ijskeuken met vijf ijsmachines. Uiteraard wordt het ijs ook verkocht: vanuit weer een andere trailer met 12 ijsvitrines. IJsfans kunnen de speciaal ontworpen ijssmaken proeven door een ‘gelato card’ à 10 euro te kopen. Ook kunnen liefhebbers workshops volgen: die vinden plaats in een derde trailer. Het promotie-event toert momenteel door Europa en was van 8 tot en met 10 augustus te gast op het Museumplein in Amsterdam.

‘The Italian way’

“Italiaans ijs is vooral bekend in Italië. Wij willen de rest van de wereld ook laten zien wat ‘the Italian way’ is, als het gaat om het maken van ijs. Dat is de reden waarom het Gelato Festival is ontstaan.” Aan het woord is Gabriele Poli, eigenaar van G.S. SRL: een Italiaans bedrijf dat is gespecialiseerd in event-organisatie. Poli is de bedenker van het ijsfestival. Het idee is simpel: wat kaas en tulpen zijn voor Nederland, is ijs voor Italië. Een populair (export)product waar altijd een liefhebber voor is te vinden. En waar een zakcentje aan is te verdienen. Helemaal als het proces van ijsbereiden via workshops en een mobiel ijslaboratorium voor de neus van de ijsliefhebber wordt getoond en dit ijs vervolgens door echte, Italiaanse ijsbereiders wordt verkocht in een rijdende ijstrailer met 12 vitrines.

Wedstrijd

Poli werkt voor het Gelato Festival samen met een groep startende en gerenommeerde ijsbereiders uit Italië die met het festival meereist. Zij gebruiken de tour om ervaring op te doen. Maar ook de persoonlijke eer staat op het spel. Aan het Gelato Festival is een wedstrijd gekoppeld. In elke plaats die wordt bezocht, wordt de ‘gelatieri’ gevraagd een eigen ijssmaak te bereiden. Die wordt beoordeeld door een jury: een publieksjury en een vaktechnische jury. Per tourplaats levert dit twee genomineerden op. Die komen tijdens de finale van de Gelato Festival-tournee van 12 tot en met 15 september in Florence tegen elkaar uit om te bepalen wie de titel ‘Meest creatieve meesterijsbereider’ wint.

Lees meer in de komende editie van vakblad IJs!, 10 oktober op de mat.

Altijd op de hoogte blijven?