'Beleving mag wat kosten'

9 april 2015

De komende editie van vakblad IJs draait om verkoop. Moet een ambachtelijke ijssalon het bij schepijs houden, of is het helemaal niet zo erg om een goede softijsmachine met lekker softijs naast de vitrine te zetten? Ook gaan we in op gastvrijheid. Dat de klant zich welkom voelt in een ijssalon, heeft voor een groot deel te maken met beleving.

“Alles is beleving”, stelt Maurits van den Bosch. Hij is eigenaar van SMILE, een training- en adviesbureau op het gebied van klantgerichtheid, gastvrijheid, service en sales. “Iedere klant vindt zichzelf uniek en wil ook zo behandeld worden. Aspecten als een frisse uitstraling van het interieur en de medewerkers, een vrolijke en actieve begroeting van de klant en aandacht voor extra’s die de klant niet verwacht, spelen een rol.”

'Mensen hebben geld over voor iets unieks'

Consumenten worden volgens Van den Bosch bovendien graag betrokken bij beleving. “Zij willen zien, ruiken, voelen en proeven. Zorg er daarom voor dat zij zelf iets kunnen doen of meemaken. Denk aan het succes van de Magnumstore, waar je je eigen Magnum kunt ontwikkelen. Mensen hebben er tegenwoordig veel geld voor over iets unieks mee te maken of te krijgen.”

Lees meer in het komende nummer van vakblad IJs!, verschijning 17 april.

Altijd op de hoogte blijven?