55-plussers goed voor 40% Duitse ijsconsumptie

10 juli 2014

LONDEN - De markt voor ijs in Europa is in Duitsland het grootst, hebben onderzoekers van bureau Canadean berekend. In 2013 was de Duitse ijsmarkt goed voor 2,7 miljard dollar. 55-plussers eten het meeste ijs in Duitsland en zijn goed voor 40 procent van de ijsconsumptie. Het gaat hier om zowel de industriële als ambachtelijke ijsmarkt, met de voorwaarde dat het ijs thuis of on the go genuttigd wordt. Consumptie bij of in ijssalons is niet meegenomen in het rapport.

Duitsers eten bovengemiddeld veel ijs ten opzichte van andere Europeanen. Het aantal 55-plussers, de grootste categorie ijsgenieters, zal de komende jaren alleen maar stijgen, omdat Duitsland zich in een vergrijzingsgolf bevindt. Wat opvalt, is dat consumenten van 16 jaar en jonger verantwoordelijk zijn voor slechts 15 procent van de ijsconsumptie.  Hiermee wordt de traditionele gedachte dat ijs een zoete lekkernij voor kinderen is, ontkracht.

movenpick-walnoot-300x207Inspelen

Oudere consumenten zijn dol op ijs. Hier kunnen fabrikanten op inspelen met op deze groep afgestemde producten, stelt het onderzoeksbureau. De helft van de ijsconsumptie in Duitsland komt voort uit het verlangen naar een verwenmoment. Rijke smaken en contrasterend mondgevoel (met variëgato's, nootjes en/of stukjes brownie) zijn ijssoorten waar de Duitse consument erg nieuwsgierig naar is. Eén van de populairste ijssmaken is maple-walnut van Mövenpick (foto).

Altijd op de hoogte blijven?